22.3 C
Nederland
vrijdag 20 mei 2022

Geen ketting- , cardan- maar velgaandrijving

Bijna dagelijks bestoken totaal onbekende opstartende motormerken ons met exotische prototypes die zonder uitzondering zijn aangedreven door een elektromotor. Een verzadigingspunt ligt op de loer, maar niet als bedrijven motoren blijven bouwen als deze E2. Het is een product van het Finse RMK en het bijzonder zit hem niet zo zeer in het buitenissige ontwerp, maar in de aandrijving. De motor zit in de velg van het achterwiel.

320 Nm koppel
Geen idee of de ketting- of cardanaandrijving verleden tijd is, maar verfrissend is de E2 wel. Sterk ook want het 68 pk sterke blok produceert maar liefst 320 Nm koppel. Ga er maar aan staan, dit ding trekt de klinkers uit de grond. De actieradius ligt volgens de bouwers tussen de 200 en een erg optimistisch ingeschatte 300 kilometer. Dankzij een snellader moeten de accu’s binnen drie uur voor 80% zijn opgeladen.

Uitlevering 2020
Omdat de motor in de achtervelg zit, is er extra veel ruimte voor accu’s tussen de framebalken. Al helpt een wielbasis van 1600 mm ook een beetje. Het achterwiel is ondanks de opmerkelijke aandrijving met gewoon gereedschap te verwisselen. Het onafgeveerde gewicht van het naafloze achterwiel ligt volgens RMK flink lager dan normaal. Het gewicht komt uit rond de tweehonderd kilo. In 2020 wil RMK de eerste exemplaren met een beginprijs van € 25.000 uitleveren.

Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen