Geen ketting- , cardan- maar velgaandrijving

Bijna dagelijks bestoken totaal onbekende opstartende motormerken ons met exotische prototypes die zonder uitzondering zijn aangedreven door een elektromotor. Een verzadigingspunt ligt op de loer, maar niet als bedrijven motoren blijven bouwen als deze E2. Het is een product van het Finse RMK en het bijzonder zit hem niet zo zeer in het buitenissige ontwerp, maar in de aandrijving. De motor zit in de velg van het achterwiel.

320 Nm koppel
Geen idee of de ketting- of cardanaandrijving verleden tijd is, maar verfrissend is de E2 wel. Sterk ook want het 68 pk sterke blok produceert maar liefst 320 Nm koppel. Ga er maar aan staan, dit ding trekt de klinkers uit de grond. De actieradius ligt volgens de bouwers tussen de 200 en een erg optimistisch ingeschatte 300 kilometer. Dankzij een snellader moeten de accu’s binnen drie uur voor 80% zijn opgeladen.

Uitlevering 2020
Omdat de motor in de achtervelg zit, is er extra veel ruimte voor accu’s tussen de framebalken. Al helpt een wielbasis van 1600 mm ook een beetje. Het achterwiel is ondanks de opmerkelijke aandrijving met gewoon gereedschap te verwisselen. Het onafgeveerde gewicht van het naafloze achterwiel ligt volgens RMK flink lager dan normaal. Het gewicht komt uit rond de tweehonderd kilo. In 2020 wil RMK de eerste exemplaren met een beginprijs van € 25.000 uitleveren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.