Harley-Davidson: Een opvolger voor de Milwaukee-Eight?

Harley-Davidson zet forse stappen richting een nieuwe toekomst. Nieuwe modellen zijn er bij de vleet, pogingen om voet aan de grond te krijgen in nieuwe segmenten – LiveWire, Pan Americana – ontbreken evenmin. Daar komt mogelijk een nieuw luchtgekoeld blok bij dat mogelijk op termijn de Milwaukee-Eight zal vervangen.

In februari diende Harley-Davidson een octrooi in waarin een nieuwe cilinderkop/klepbediening wordt beschreven dat hogere toerentallen de baas kan. In elk geval meer dan het huidige, twee jaar gleden geïntroduceerde Milwaukee-Eight blok.

De ‘vier kleppen per cilinder V-twin’ heeft aan weerszijden van de cilinder stoterstangen. Elke stoterstang activeert een enkele tuimelaar. Wanneer de stoterstang opwaarts gaat, duwt de tuimelaar twee kleppen naar beneden. De twee stoterstangen van het huidige Milwaukee-Eight zitten aan de dezelfde kant van het blok. Qua architectuur van het blok is dat een opvallende verandering.

Volgens het octrooi moet de klepbediening de prestaties verbeteren en het onderhoud vergemakkelijken. De prestaties verbeteren omdat het blok een maximum toerental aankan van 6.800 tot 7.000 tpm. Het Milwaukee-Eight-blok heeft een maximaal toerental van zo’n 5.500 tpm.

We begonnen dit artikel met twee keer mogelijk in de tweede zin. Dat onderstreept de onzekerheid waarmee we worstelen, want veel meer dan het octrooi is er niet. Dat het om een V-twin gaat, is zeker maar voor de rest tasten we in het duister. Maar het staaft ons gevoel dat Harley nog lang niet klaar is met hun dikke V-twins. En daar zijn we blij mee.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?