Gerucht: CBR250RR in productie

Sommige geruchten zijn hardnekkiger dan andere, maar dit ‘de-CBR250RR-gaat-in-productie’-gefluister begint toch wel aardig te klinken. Ingewijden spreken er zelfs van, dat in thuisland Japan al in maart de eerste modellen geleverd zouden kunnen worden. Maart, dat is over twee weken al dus!

Overigens zal de productie niet in het land van de rijzende zon plaats vinden, want Zuidoost-Azië steekt daar een financieel veel interessanter stokje voor. Honda heeft in die regionen immers al aardig wat productiecapaciteit in gebruik en zeker voor de bouw van een eenvoudiger motor, is het goed toeven in die streek.

GEEN ECHTE?
Laat een lichte-Honda-purist – en die zijn er legio – aan het woord, en je zult steevast horen dat de aankomende CBR250RR ‘geen echte’ is. En met reden, want Honda produceerde in het verleden al eens een model onder die naam, en wat voor één!

De CBR250RR MC22, zoals het beestje voluit heet, werd in 1990 op de markt gebracht en als je enkel op vermogensopgaves, koppelcijfers en droge kilo’s afgaat, doet de MC22 niet onder voor het huidig model CB250R. De oude is wat lichter, maar qua koppel zijn ze vergelijkbaar.

Het vermogen van de dubbele-R is dan wel weer uitermate netjes à 40pk ten opzichte van de net geen 25 paardenkrachten van de enkele-R. Hoe dat kan, op zo’n relatief oude fiets? 

De huidige sportieve 250-Honda is een éénpitter, maar bij dezelfde cilinderinhoud was zijn voorganger een vier-in-lijn met – ja, echt waar – een toerenplafond van 19.000 rotaties per minuut! Als dat je als motor niet legendarisch maakt…

MAAR TOCH!
Dergelijke toerenblazertjes vinden anno 2016 amper meer doorgang. In 1990 waren emissieeisen immers nog iets voor vrachtwagens en op zaken als ABS en zelfs brandstofinjectie hoefde je op een beginnersmotor absoluut niet te rekenen.

ABS heeft de nieuwe CBR250RR sowieso wel en ook injectie is uiteraard aanwezig. Die rode lijn bij 19.000 tpm kun je op je spreekwoordelijke buik schrijven, al predikt men al wel over een toerenplafond van 14.000 op de 250RR. Niets om je voor te schamen! Overigens zal in Nederland waarschijnlijk een 300cc variant de kop op steken in plaats van een 250, met als resultaat nog net wat meer vermogen en koppel aan boord.

Één ding is absoluut zeker; de KTM RC390, Kawasaki Ninja 300 en de Yamaha YZF-R3 krijgen fikse concurrentie… Het segment wordt in rap tempo veel leuker, zeker wanneer ook BMW de gekuipte versie van de G310R presenteert!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?