Gerucht houdt aan: Honda V4 sportmotor voor 2021

De geruchten over een mogelijke terugkeer van de Honda RVF1000R houden al enige tijd aan en zijn zelfs nooit echt verdwenen. Fans van motoren als de SP1 en SP2 zijn duidelijk opgewonden door de gedachte aan een terugkeer naar een V4. En het is waarschijnlijk dat Honda het RC213V-S project dan zal beëindigen.

Het is niet zo dat de RC213V-S op de weg geen prachtig project was, integendeel. Als je op zoek bent naar het ultieme in rijgedrag en dynamiek op het circuit, is deze Honda moeilijk te verslaan. Het probleem is dat de weguitvoering (slechts) 159 pk heeft, waardoor je een racekit nodig hebt om de volledige 215 pk te ontgrendelen. Om dat te bereiken betaal je €188.000 voor de RC213V-S en €12.000 voor de racekit. Twee ton dus voor een motor die niet meer vermogen produceert dan de nieuwste generatie Fireblade!

Met dat in gedachten zal Honda wel twee keer nadenken voor ze in een nieuw V4-avontuur stappen. Dan moet de Honda absoluut een motor worden die werkelijk alles verslaat, de Ducati V4 inbegrepen.

Het laatste gerucht dat de Honda er komt, valt te lezen op de Japanse website Young Machine. Dit medium schiet vaak raak als het om voorspellen gaat van wat zich in de fabrieken in Japan afspeelt. Maar ook wij zijn deelgenoot gemaakt van de ontwikkeling van de motor. Eens in de zoveel tijd duiken er weer nieuwe op.

Maar als Honda een nieuwe V4 zou kunnen lanceren spannend is, wat ze dan van plan met het CBR-platform? Die is net zwaar geüpdatet, die zet je niet nu al bij oud vuil. En een Honda-range zonder Fireblade kan ook niet door de beugel, maar zouden twee 200 pk+ sportmotoren echt een klantenkring kunnen delen? Waarschijnlijker is dat de V4-sportmotor  een zeer exclusieve moor wordt voor een heel kleine groep motorrijders. Motorrijders die de Fireblade te gewoon vinden.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?