Gespot: Kawasaki ZX-25R

In Jerez hadden Kawasaki en WorldSBK-rijders Jonathan Rea en Alex Lowes het maar druk. Die drukte bleef alleen niet beperkt tot het testen van de 2020 ZX10RR-superbike; Kawasaki had de nieuwe 250cc viercilinder ZX-25R meegenomen!

Waarschijnlijk was de schreeuwende kleine vierpitter in Jerez aanwezig om een promovideo op te nemen. Die notie roept meteen een aantal vragen op. Na de onthulling op de Tokyo Motor Show verleden jaar, vroegen we ons namelijk meteen al af of deze ZX-25R überhaupt ooit naar Europa zou komen. Kleine motoren hebben hier in het westen namelijk bepaald niet dezelfde immense afzetmarkt als in het oosten.

Desondanks klinkt een schreeuwende 17.000 tpm draaiende 250cc vier-in-lijn ons – bijna letterlijk – als muziek in de oren. Het feit dat Kawasaki Racing Team zelfs tijd inruimt tijdens hun immens drukke testdagen, onderschrijft het belang van de machine. Het is wellicht een voorbode dat we de ZX-25R ook in Europa kunnen verwelkomen.

Waarschijnlijk was de schreeuwende kleine vierpitter in Jerez aanwezig om een promovideo op te nemen.

Op de door Kawasaki zelf getoonde beelden zien we vijfvoudig Superbike-wereldkampioen Jonathan Rea en zijn nieuwe teamgenoot bij de nieuwe 250. Het bericht stelt dat er spoedig meer foto’s en zelfs video’s van Rea en Lowes met de ZX-25R aankomen.

Met opnieuw enkel foto’s, komen we concreet natuurlijk niks verder. Als we ons oor te luister leggen aan de geruchtenmolen zou het blok van de Kawasaki ZX-25R tussen de 45 en 50 pk gaan produceren. Logica gebiedt dat het waarschijnlijk rond de 48 pk uitkomen zal, in lijn met de 35 kW-wetgeving van het A2-beginnersrijbewijs. De Japanse 250-vierpitters van weleer haalden ook zo’n 45 pk uit vier kleine verbrandingskamers. Met moderne injectie en productietechnieken moet dat anno nu ook wel lukken – zelfs met beperkende emissie-eisen erbij.

ZX-25R TPM

Door de bank genomen worden gerezen vragen niet per se beantwoord, maar voedt wel de interesse. Vingers kruisen en afwachten voor nu.

Foto’s: Kawasaki

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?