Goed instoppen betekent gezond weer wakker

De temperatuur daalt alweer flink en met het door bladval nu gladde wegdek en het idee van pekelstrooiers niet eens zo ver weg meer, is het voor veel motorrijders mooi geweest dit jaar. De motorfiets staat in de schuur, garage of buiten in een hoekje en komt daar waarschijnlijk niet meer vandaan dit jaar. Maar jij stopt na een lange dag werken ook niet zomaar om aan je bureau of op de klus in slaap te vallen, je uit, stapt onder de douche en gaat daarna naar je lekker warme bedje om weer goed uitgerust wakker te worden.

De term ‘stilstand is achteruitgang’ komt niet zomaar ergens vandaan natuurlijk, dus wees eens lief voor je motor (en uiteindelijk ook voor jezelf) en maak ‘m klaar voor de winter. Een paar simpele handelingen die iedereen kan uitvoeren, kunnen je veel narigheid en geld besparen. 

1. Poetsen en toedekken
Was je motor grondig en poets ‘m netjes. Vuil trekt vocht aan, vocht zorgt voor roest en helemaal bij stilstand gaat dat akelig snel. Kortom, zet ‘m schoon weg. Dat scheelt je niet alleen in het voorjaar, je motor blijft er ook echt mooier door. Een tweede functie van die poetsbeurs is dat je onder het vuil verstopte roestplekjes ontbloot die je netjes met een lakstift kunt bijwerken. 

Een motorhoes werkt prima tegen stof en buiten uiteraard tegen water. Gebruik een echt goed ademende hoes, want onder plastic of een klam katoenen laken blijft vocht juist hangen. Een motor buiten moet om de twee weken even luchten bij mooi weer.

2. Accu
Haal je accu los en zet ‘m op een warm plekje. Kou zorgt voor extra snelle ontlading en bij te sterke ontlading overlijdt de accu. Vergeet ‘m niet eens in de maand even bij te laden of zet ‘m gewoon aan de druppellader. Het is een klusje dat sommigen te technisch lijkt, maar het stelt heus niets voor. De polen heb je zo los met sleuteltje tien of een kruiskopschroevendraaier (PZ2). Eerst de zwarte min los, dan de rode plus. Bij aansluiten doe je het net andersom.

3. Brandstof
Zorg dat je tank tot de nok toe gevuld is met verse benzine. Waar benzine zit, kan geen condensvorming optreden die roest veroorzaakt. Zeker met de huidige benzine en het aandeel hydrofiele (wateraantrekkende) ethanol daarin, is water en dus roest in de tank een steeds vaker voorkomend probleem. Het aftappen van je carburateurs (indien nog aanwezig), voorkomt startproblemen en vergomming door oud geworden benzine en moderne benzine kan echt al met een paar weken oud geworden zijn en niet meer ontbranden. Een andere methode is het toevoegen van een additief aan de benzine, iets wat zeker ook bij motoren met injectie aan te raden is. Hiermee wordt veroudering van de benzine tegengegaan en bijkomend affect is dat ook roestvorming wordt bestreden. Iedere motorzaak verkoopt wel flesjes van dat spul. Rij even een kilometer of twee, zodat de brandstof met additief goed door het brandstofsysteem zit en klaar ben je.

4. Olie
Ververs alvast de olie (en natuurlijk het filter). Niet alleen staat je motor dan startklaar, oude olie bevat verontreinigingen en zuren die bij langdurige stilstand op je motorblok kunnen invreten en die bovenal een verwoestende werking hebben op de smerende eigenschappen van de olie.

Start niet tussendoor je motor, want de condensvorming die in het blok optreedt tijdens de opwarming zorgt voor water in de olie. Normaliter verdampt dat er wel uit tijdens een goede lange rit, maar starten in de schuur en wachter tot de witte rookpluimpjes verdwenen zijn is absoluut niet lang genoeg. Teveel water geeft witte olie die niet meer smeert. Bij langere stilstand dan zes maanden wordt aangeraden een speciale conserveringsolie te gebruiken en die voor de eerste ingebruikstelling weer te vervangen door normale motorfietsolie.

5. Verhogen
Zet de motor voor en achter op een paddockstand of op blokken onder de vorkpoten en de achterbrug, zodat de banden de grond niet raken. Bij langdurige stilstand kun je daardoor platte plekken krijgen. Vind je dat allemaal een beetje te wiebelig, zorg dan dat de bandenspanning een halve bar hoger is dan normaal (als basisregel geldt voor en achter respectievelijk 2,5 en 2,9 bar plus dus die 0,5 bar) en verrijd de motor gedurende de winter af en toe een klein stukje.

6. Ketting
Maak de ketting en tandwielen schoon met kettingreiniger, want een vuile ketting kan flink gaan roesten. Smeer daarna de ketting zoals je gewend bent.

7. Banden, remschijven en -blokken, ketting en tandwielen
Bekijk de staat van je banden, remschijven en -blokken en ketting en tandwielen. In de winter hebben motorzaken het rustig en halen ze vaak je motor ook nog gratis of voor weinig op voor een grote beurt. Dan krijg je ook meteen verse remvloeistof, koelvloeistof, olie, filters, et cetera als dat nodig is. Profiteer hiervan, want zodra het voorjaar begint en je zin krijgt om te gaan rijden, dan bedenken alle andere motorrijders precies hetzelfde. Topdrukte bij de motorzaken dan, grote vraag naar onderdelen en dus langer wachten tot je kunt rijden.

Foto: Guus van Goethem

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.