maandag 14 oktober 2024

Great Wall Motor betreedt de tweewielermarkt met krachtige flat-eight motor

Great Wall Motor (GWM) is China’s achtste grootste autofabrikant, die meer dan een miljoen voertuigen per jaar verkoopt en verschillende sub-merken bezit. Deze maand wordt GWM ook een motorfabrikant, met de lancering van het nieuwe bedrijf Great Wall Souo en zijn waanzinnige flat-eight-aangedreven toermotorfiets, die zelfs de Honda Gold Wing in de schaduw stelt.

Het is een gedurfde stap, maar niet ongewoon voor Great Wall. Onder leiding van de charismatische miljardair Wei Jianjun begon het bedrijf in de jaren tachtig met het maken van vrachtwagens, maar is in de afgelopen jaren snel gegroeid en heeft het zich uitgebreid naar meerdere merken. Het huidige assortiment omvat het merk Haval voor weggerichte SUV’s, Tank voor meer robuuste terreinwagens en twee volledig elektrische lijnen (Ora en Wey), naast GWM-gelabelde vrachtwagens.

Waarom je ook met de motorfiets geen E85 wilt tanken!

’s Werelds enige productie-achtcilinder

Souo (wat ziel betekent) is Great Wall’s eerste motorfiets, maar weerspiegelt Wei’s langdurige belangstelling voor twee wielen. In tegenstelling tot de meeste Chinese motorfietsfabrikanten richt Souo zich direct op de absolute top van de markt in plaats van te beginnen met goedkope eencilinders. Niet een tweecilinder, niet een viercilinder, en zelfs geen zescilinder – de eerste motorfiets van Souo is ook ’s werelds enige productie-achtcilinder. En het is geen automotor die in een motorfietschassis is gepropt (zoals de Boss Hoss), maar een speciaal ontworpen flat-eight die zijn inspiratie haalt uit de flat-six van de Honda Gold Wing.

Vorige maand onthulden we patenten met informatie over de motor, en nu is de daadwerkelijke krachtbron getoond in Beijing. Souo heeft ook het silhouet van de motorfiets zelf onthuld, evenals een glimp van de voorkant. De uiteindelijke machine zal morgen – 17 mei – worden onthuld, maar er gaan al foto’s van de afgewerkte motorfiets rond op Chinese sociale media, nadat deze volledig onopgesmukt is gespot tijdens wat lijkt op een promotievideoshoot met Wei Jianjun zelf aan het stuur.

Geen directe kopie

De motor heeft naar verwachting een cilinderinhoud tussen de 2000 cc en 2500 cc, en hoewel hij duidelijk elementen leent van de lay-out van de Gold Wing, waaronder een transmissie onder de krukas gemonteerd, is het verre van een directe kopie. Niet alleen heeft hij twee extra cilinders, maar, zoals verwacht, heeft hij ook DOHC-cilinderkoppen in plaats van het SOHC-ontwerp van Honda. Het is ook echt een boxer, met afzonderlijke krukassen voor elke zuiger, zodat ze elk in de tegenovergestelde richting bewegen ten opzichte van hun equivalent op de andere cilinderbank.

Net als de optionele DCT-versie van de Gold Wing, heeft de Souo een dubbele koppeling-transmissie, wat wordt bevestigd door de opvallende afwezigheid van een koppelingshendel aan de linkerhandgreep op de recentste spionfoto’s. Het gebruikt ook hetzelfde Hossack-stijl girder-voorvorksysteem dat te vinden is op de Honda Gold Wing en de BMW K 1600 GT. De styling wijkt echter af van de Honda, met een meer gebogen vorm en een achterwaartse helling van de koplamp, wat een profiel geeft dat meer lijkt op dat van de Indian Pursuit. Die vorm geeft een soort van overkappende voorkant boven een paar koplichten die op ogen lijken, elk onderstreept door een schuine ‘pupil’ en geflankeerd door streepvormige LED-strips.

Cilinderinhoud en prestaties

Er zijn nog vragen over de precieze cilinderinhoud (als hij de maten van 73 mm boring en slag van de Gold Wing leent, komt hij uit op 2444 cc, maar dat is nog niet bevestigd, en sommige Chinese bronnen zeggen dat het dichter bij 2000 cc ligt) en prestatieniveaus, maar de belangrijkste vraag is of het model ook buiten China op internationale markten zal worden aangeboden. Het opzetten van een internationaal distributie- en dealernetwerk voor een volledig nieuw merk is een enorme opgave, zelfs voor een bedrijf als Great Wall dat al auto’s verkoopt over de hele wereld onder verschillende merken. Echter, het feit dat Great Wall’s autoactiviteiten van plan zijn om wereldwijd uit te breiden, en dat verschillende van hun merken al beschikbaar zijn in Europa en Azië, is een sterke aanwijzing dat de motorfietsdivisie van het bedrijf hetzelfde zal doen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen