Groot-Brittannië: Opent brandstofcrisis deur naar elektrische rijden?

De brandstof- (en transport-) crisis in het Verenigd Koninkrijk heeft veel politieke wetenschappers, economische deskundigen en opiniemakers van allerlei pluimage ongerust gemaakt. Voor sommigen is het het natuurlijke gevolg van de uittreding uit de Europese Unie, die met veel tamtam en weinig besef voor realiteit werd afgehandeld. Voor anderen is het een teken dat de crisis die Groot-Brittannië heeft, morgen elk ander land kan treffen dat op energiegebied niet volledig zelfvoorzienend is. Waar ligt de waarheid? Waarschijnlijk in het midden.

De crisis had voorkomen kunnen worden

Degenen die spreken over het onverstandig beheer van het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie hebben niet helemaal ongelijk. Zonder in te gaan op de politieke details volstaat het de actualiteit van het afgelopen jaar slechts marginaal te hebben gevolgd om te begrijpen hoe de veelgeroemde onafhankelijkheid botst met een reeks commerciële obstakels die de Britten willen vermijden door, zij het gedeeltelijk, in de kring van continentale communicatie en faciliteiten te verblijven. De energiesector in zijn geheel is een van de meest delicate punten voor de toekomst van de Britse natie, en de brandstofcrisis is juist het aspect dat de meeste media-aandacht heeft getrokken. Hier komt het tweede punt, namelijk de media: de race om brandstof te tanken die duizenden automobilisten ondernamen, waardoor de benzinestations overvol raken en het praktisch onmogelijk werd om iedereen op tijd te bevoorraden, is aangewakkerd door de apocalyptische tonen van de pers. Die riep de zwartste crisis uit waardoor iedereen gehaast naar een benzinestation trok, inclusief sterren zoals Cristiano Ronaldo (of beter gezegd, zijn lijfwachten), die zeven uur in de rij stond om zijn Bentley Flying Spur te vullen. Stel je dus eens voor hoe moeilijk het voor een Engelse motorrijder is om op zondag een ritje te maken met de angst dat de benzine opraakt.

Leven motorrijder gered door Apple Watch

Tekenen van een (elektrische) toekomst?

Zeker in een land waar 125cc-motorfietsen de verkoop domineren, zal de gedachte aan een elektrische scooter die vanuit het comfort van je eigen huis kan opladen de stress van het in de rij staan bij het benzinestation verlichten. Maar het seizoensgebonden karakter van tweewielige ritten in een van de meest regenachtige plaatsen ter wereld maakt die overgang niet automatisch. De verkoop in Groot-Brittannië is beter dan in Italië, maar zoals een recente enquête bevestigde; Britse motorrijders hangen hun helm in de wilgen wanneer ze gedwongen zouden worden verbrandingsmotoren te laten vallen. En zelfs als ze enthousiast zijn, maakt de infrastructuur het niet voor iedereen gemakkelijk om op groene mobiliteit te rekenen. Kortom: op het Engelse platteland groeien nog geen oplaadzuilen uit de grond, dus voorlopig is de vonk met elektrisch vervoer nog niet overgeslagen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?