GS watergekoeld!

Jarenlang zijn we gevoerd met troebele spionagefoto’s waarop nèt niets te zien was en duistere geruchten over een watergekoelde BMW R1200GS. Ondertussen tikte de klok door en waar empel, dik dertig jaar nadat de eerste GS zijn rijder deed kantelen, mogen we aanschouwen: een watergekoelde GS. Maar misschien is die term een beetje misleidend. Het oude blok was lucht- en oliegekoeld en in het nieuwe blok is de olie vervangen door koelvloeistof. Er is dus wel degelijk een nieuw vloeistofkoelsysteem aanwezig voor precisiekoeling van specifieke interne delen, maar nog steeds ondersteund door luchtkoeling.

De cilinderkoppen hebben nu geen verticale, maar horizontale doorstroming, zoals je duidelijk kunt zien aan de inlaat bovenop, voor meer efficiëntie en betere prestaties. Het 1170 cc blok gooit er nu een gezonde 125 pk uit bij 7.700 tpm en 125 Nm bij 6.500 tpm. Opvallend is het feit dat de cardan naar de linkerkant verhuisd is. Niet te zien, maar wel nieuw is de anti-hop natte platenkoppeling, die de droge koppeling vervangt en de gaskabel is nu vervangen door een servomotor, oftwel ride-by-wire, wat bij BMW E-gas heet. Optioneel hierbij zijn vijf rijmodes (Rain, Road, Dynamic, Enduro en Enduro Pro) met ASC (Automatic Stability Control) en eventueel cruise control.

BMW’s ESA -Electronic Suspension Adjustment- waarbij je middels een druk op de knop de demping van je vering elektrisch kunt aanpassen tijdens het rijden, is nu geëvolueerd naar een semi actieve versie, Dynamic ESA. Hierbij voelt de motorfiets middels talloze sensors zelf aan welke rijstijl wordt gehanteerd, hoe het wegdek is, et cetera, en past daarop zelf de demping aan. Een compleet nieuw frame biedt meer torsiestijfheid en moet samen met een verbeterde Telelever voor en EVO Paralever achter en vernieuwde bandenmaten (120/70-19 en 170/60-17) voor een scherper stuurgedrag leiden. Al dat geweld wordt beteugeld door een set radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen en een grotere achterremschijf. ABS is uiteraard een standaard veiligheidsfeature.

Coole gadget, als we het zo mogen noemen, is het feit dat de GS als eerste productiemotorfiets ter wereld een LED-koplamp heeft, wat het einde betekent voor doorgebrande gloeilampen. Net als de K1600GT en –GTL, heeft de GS nu een geavanceerd elektrisch systeem met BMW’s Multi-Controller naast het linker handvat. Het verbeterde windscherm moet betere bescherming bieden tegen weer en wind en minder turbulenties geven. Het is nu verstelbaar met één hand, middels een draaiknop. Ergonomie mag geen issue meer zijn met een in hoogte- én hoek verstelbaar zadel, terwijl het zadel voor de duopassagier naar voren en achter verschuifbaar is, zodat zowel kleine kinderen als zwangere vrouwen op goede afstand tot de rijder zitten. Voetsteunen en stuur zijn ook verstelbaar. Drooggewicht komt op 238 kg, incluis ABS, zonder benzine.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.