dinsdag 19 maart 2024

Harley-Davidson 338R: de definitieve tekeningen

Hier zijn de tekeningen van de Harley-Davidson 338R, de motor waarmee Milwaukee Azië wil veroveren. Het project is afgerond, maar de vraag is of en wanneer dit model op de markt kan worden gebracht.

De geruchten over de nieuwe Harley-Davidson 338R doen al enige tijd de ronde. Met deze motor willen de Amerikanen Azië veroveren. Sedertdien zijn halve en hele motoen op het net verschenen. De octrooimodellen die nu op het net zijn opgedoken, moeten het model in kwestie zijn.

De Harley-Davidson heeft een stalen buizenframe dat bijna exact overeenkomt met dat van de Benelli 302S. Harley vertrouwde de bouw van de motor toe aan Quianjang, de enorme Chinese eigenaar van het merk uit Pesaro. De motor krijgt dezelfde tweecilinder, maar dan verhoogd naar 338cc. De motor moet dus zo’n 40 pk kunnen leveren, genoeg om er plezier van te hebben. Hetzelfde geldt voor de vering en de remmen, ook geleend van die ‘andere twin 302S’. Wat zal veranderen, is het ontwerp. De 338R lijkt namelijk verfijnder dan zijn tegenhanger uit Pesaro, die meer het uiterlijk heeft van een flat track.

Wanneer te zien?

Velen waren ervan overtuigd dat het debuut van de kleine H-D, die alleen bestemd is voor de Aziatische markt, zou plaatsvinden op CIMA, de motorbeurs die vorige week in China werd gehouden. Toch was er geen spoor van te bekennen en dat geeft aanleiding tot discussie, gezien het revisionisme van de nieuwe CEO H-D Zeith die veel van de expansionisme van de uittredende Levatich heeft gewijzigd. Is de 338R voorbestemd om slechts een project te blijven? Of opent het ontbreken ervan op de Chinese beurs de weg naar veel interessantere scenario’s?

De beslissing om de lancering uit te stellen, waarbij een kans als de CIMA niet wordt benut, zou kunnen suggereren dat de 338R klaar is voor een groter debuut. In ieder geval is er niet veel bekend over de kwestie. Het enige wat zeker is, is dat met de komst van de nieuwe CEO Jochen Zeitz bij H-D veel dingen zijn veranderd en dat er ook veel dingen aan het veranderen zijn. Zoals het besluit van H-D om zich terug te trekken uit de Indiase markt. De 338R zou, voor zover we weten, geen deel moeten uitmaken van de projecten die door Zeith worden afgeblazen.

Dus zullen we de ergens in de komende weken ongetwijfeld een aantal antwoorden krijgen over de officiële presentatie ervan.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen