vrijdag 3 mei 2024

Harley-Davidson X500 verschijnt op Shanghai Auto Show

‘The tiiiiiimes, they are a-changin’, zong Bob Dylan ooit en dat is deze dagen goed te zien nu Harley-Davidson zijn tweede made-in-China motorfiets heeft onthuld, niet eens zo veel eerder dan de made-in-India Harley HD500, die opdook in spionagefoto’s en een paar weken nadat de in China gebouwde X350 ook in China verscheen.

Harley-Davidson stelt officieel z’n nieuwe X 350 voor

De Chinese X500

De Harley-Davidson X500 wordt gebouwd door QJ Motors, hetzelfde bedrijf dat eigenaar is van Benelli. Het is dan ook geen verrassing dat de X500 veel lijkt op de Benelli Leoncino 500.

Harley-Davidson liet de X500 zien op de Shanghai Auto Show, en op basis van dat bericht, plus wat we al weten over de Leoncino 500, is dit wat we weten (of denken te weten) over de motorfiets.

Uiteraard is hij gebouwd met een soort street tracker-lijnen, en bedekt met oranje en zwarte lak die niet alleen doet denken aan de XR1200X, maar ook aan de XR750-racer daarvoor. Maar dit is geen lean, mean sportmotor. Hij zal naar verwachting ongeveer 47 pk en 46 Nm aan koppel leveren, zodat hij legaal is voor een A2-rijbewijs. De X500 zal naar verwachting zo’n 207 kg wegen, dus een echt snelle motor is het niet.

Het ontwerp van H-D omvat een offset schokdemper en een upside-down vork; naar verluidt is de schokdemper instelbaar op rebound en veervoorspanning en is de voorvork instelbaar op rebound. De brandstofcapaciteit is 13 liter.

Dus, hoewel hij de Yamaha XSR700 niet zal vervangen in de retro-categorie, heeft de X500 een behoorlijke uitrusting voor een instapmodel. En het lijkt waarschijnlijk dat hij in Europa zal worden verkocht.

Harley-Davidson had natuurlijk nog niet zo lang geleden zijn eigen fabriek in India, waar de Street 500 en Street 750 werden gemaakt. Zo’n twee weken geleden werden er foto’s gelekt van de HD4xx, een nieuwe machine die fabrikant Hero zou bouwen met het Harley-Davidson-logo erop.

Dit is ongeveer alles wat we nu weten! Maar we verwachten wel dat tussen de nieuwe Chinese X350 (onthuld in maart), de X500 en nu machine uit India, de wereld veel meer keuze in kleine Harley-Davidsons gaat zien.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen