vrijdag 19 april 2024

Harley-Davidson zet in op automatisering

Momenteel mag Harley-Davidson dan het imago hebben van een bedrijf dat in het verleden is verankerd, de werkzame ingenieurs hebben echter geen gebrek aan ideeën voor de toekomst. Hun recente O&O-activiteiten suggereren dat er in de komende jaren een bijzondere focus ligt op het verbeteren van de veiligheid.

Gelockt in een groep

We hebben al gezien dat Harley werkt aan zijn eigen variant van de radargestuurde cruise control-systemen die het volgende grote slagveld voor luxe motormerken lijken te worden. BMW en Ducati hebben hun eigen versie van het idee al gepresenteerd, beide met behulp van Bosch apparatuur, in de 2021 R1250RT en Multistrada V4. KTM staat in de planning om binnenkort te volgen met een soortgelijke setup. Harley’s kijk op het idee geeft een andere draai aan het potentieel van radarondersteund rijden door zich te richten op groepen motoren die samen rijden. Motorrijders in een groep kunnen ‘locken’ op andere motoren en hun positie ten opzichte van elkaar behouden. Maar dat is lang niet de enige mogelijkheid die Harley-Davidson ziet in de ontwikkeling van intelligente cruise control-systemen.

2021 Harley-Davidson motoren: Street Bob 114 en meer

Uit een van de nieuwe octrooiaanvragen blijkt dat H-D werkt aan automatische remsystemen met radarondersteuning.

Recentelijk liet Harley-Davidson meer activiteit zien in de vorm van meerdere patentaanvragen. Die werden ingediend met betrekking tot radarsystemen en cruise control. De eerste is de laatste in een reeks patenten die in meer dan twee jaar werden ingediend met betrekking tot een radarondersteund automatisch remsysteem. Het systeem, dat voor het eerst werd gezien in een patent uit 2018, maakt gebruik van dezelfde voorste radar die de afstand tot het voorliggend voertuig meet om de adaptieve cruisecontrol te laten werken. Maar in plaats van alleen de snelheid van de motorfiets te moduleren om gelijke tred te houden met het verkeer, is het gekoppeld aan een noodstopsysteem en een hele reeks sensoren die de bestuurder bewust maken van de situatie in een poging om ongevallen te voorkomen of te beperken.

Noodstopsysteem

Het idee is al bekend van veel moderne auto’s, maar motorfietsen stellen ingenieurs voor geheel nieuwe problemen. Waar een auto relatief veilig kan worden ingesteld om automatisch noodstopmanoeuvres uit te voeren, kan elk onverwacht gebruik van de remmen op een motorfiets potentieel desastreus zijn als de berijder niet is voorbereid. Het heeft geen zin om een motorfiets te laten remmen om een botsing te voorkomen als het resultaat is dat de berijder eraf wordt geslingerd omdat hij niet op de geweldige remvertraging was voorbereid.

Het automatisch remsysteem maakt gebruik van sensoren om de toestand van de motorfiets te beoordelen alvorens de remmen te bedienen.

Het automatische remsysteem van Harley, waarvoor de afgelopen drie jaar ten minste drie octrooiaanvragen zijn ingediend en twee octrooien zijn verleend, past een reeks controles toe. Daarbij wordt gebruik gemaakt van sensoren om het bewustzijn en de zitpositie van de berijder te beoordelen, voordat wordt overgegaan tot een automatische noodstop. Het systeem controleert eerst of de bestuurder al aan het remmen is. Als het antwoord positief is, maar het systeem oordeelt dat de motor harder zou kunnen remmen (veel motorrijders zijn zich er niet van bewust hoe snel een motor kan stoppen als dat nodig is), oefent het meer remkracht uit totdat de maximale potentiële vertraging is bereikt.

Andere sensoren meten het bewustzijn en de lichaamspositie van de bestuurder om te bepalen of waarschuwingen voor de bestuurder moeten voorafgaan aan de inschakeling van de remmen.

Als het antwoord negatief is, controleert het systeem de positie en het bewustzijn van de berijder en gebruikt het sensoren die de grijpkracht op elk stuureind en in het zadel meten om te beoordelen of het veilig is om door te gaan met de noodstop. Het octrooi suggereert ook dat een naar achteren gerichte camera in het instrumentenpaneel op het gezicht van de berijder is gericht. Een op de helm gemonteerde camera die op de ogen van de berijder is gericht, beoordeelt dan het bewustzijn. Als de computer besluit dat de bestuurder niet genoeg oplet om de remmen automatisch in werking te stellen, wordt hij gekoppeld aan akoestische, visuele en zintuigelijke waarschuwingssystemen. Denk hierbij aan trilmotoren in het stuur zoals die in smartphones zitten, samen met waarschuwingslampjes en een zoemer, om de aandacht van de berijder te trekken voordat hij overgaat tot de noodstop.

Nog een idee waar H-D aan werkt? GPS-gestuurde cruise control voor groepen motorrijders.

De radarinstallatie is niet het enige cruise control-gerelateerde idee waaraan Harley werkt. Een ander recent patent onthult een plan voor een systeem op basis van GPS in plaats van wielsnelheidssensoren, Dat zou het leven nog gemakkelijker maken voor groepen rijders, die allemaal cruise control gebruiken.

Zweert Harley-Davidson elektrische motoren af?

Harley’s patent beschrijft het probleem door te zeggen: ‘Motorrijders reizen vaak samen in groepen. Tijdens lange ritten kunnen de motorrijders hun snelheden coördineren en een snelheid van hun individuele motorfietsen instellen met behulp van een cruise controlesysteem. Verschillen in motorfietsen, onderdelen, sensoren en dergelijke kunnen echter kleine verschillen veroorzaken tussen de snelheden van motorfietsen in de groep. Deze verschillen kunnen tot gevolg hebben dat de afstanden tussen de motorfietsen in de groep in de loop van de tijd veranderen. Deze veranderingen vereisen dat de rijders hun ingestelde snelheden wijzigen om ofwel hun snelheid te verhogen… ofwel hun snelheid te verlagen. De verschillen tussen de motorfietsen blijven echter bestaan, waardoor de rijders vaak hun snelheid constant moeten aanpassen. Dit probleem wordt nog verergerd naarmate de groep motorrijders groter wordt, aangezien meerdere motorrijders hun snelheidsinstellingen tijdens de rit zullen wijzigen zonder dat er coördinatie van de snelheid beschikbaar is.’

GPS-ondersteuning

De oplossing? Laat alle motoren een cruise control met GPS-ondersteuning gebruiken die ervoor zorgt dat ze precies even snel rijden. Zelfs door af en toe de GPS-snelheid te controleren, weet de computer hoe ver zijn eigen wielsnelheidsensoren van de perfectie afwijken en kan hij compenseren. Zo komt er een einde aan het constante gegoochel met cruise controlinstellingen terwijl je probeert gelijke tred te houden met de motor voor je.

Bron: Cycleworld

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen