woensdag 15 mei 2024

Heeft QJMotor plannen voor een Supermono?

QJMotor is wellicht geen naam die iedereen in de motorsport kent, maar als je op de hoogte bent, heb je waarschijnlijk wel van ze gehoord. Het is het Chinese bedrijf dat Benelli heeft overgenomen en nu motorfietsen produceert onder die naam. Ze bouwen ook de X350- en X500-modellen van Harley-Davidson die in het buitenland worden verkocht. Maar waarom ze niet bekend staan, is het ontwikkelen van eigen, vernieuwende ontwerpen. Dat zou binnenkort kunnen veranderen. Een beetje tenminste.

QJMotor zou werken aan een nieuwe eencilindermotor met een ‘gekreukelde’ cilinder. In werkelijkheid is dit eigenlijk een V-twin, maar terwijl de drijfstang en zuiger in de achterste cilinder heen en weer bewegen, produceren ze geen compressie; ze zijn alleen aanwezig om gewicht toe te voegen en als balansgewicht te fungeren.

Sommige lezers zullen zich herinneren dat ze iets soortgelijks eerder hebben gezien. Dit ontwerp lijkt op de Ducati Supermono, de succesvolle (op het circuit, niet in de verkoop) eencilinder uit de jaren 90. In 2019 diende Suzuki ook een octrooi in voor een vergelijkbaar idee; daarover hebben we nooit meer iets gehoord, maar wie weet komt het over een paar jaar alsnog op de markt. Suzuki haast zich niet in Hamamatsu.

Het ontwerp van Ducati was anders, omdat de ‘slave’-cilinder geen zuiger had, alleen een drijfstang die verbonden was met een koppeling. Sommige criticasters zullen QJMotor beschuldigen van het kopiëren van het idee van Ducati, maar is dat echt eerlijk? Ducati doet zelf niets met het idee (hun nieuwe 698 Supermono is een aangepaste V-twin, waarvan de tweede cilinder is verwijderd). De Supermono dateert al ongeveer dertig jaar geleden, dus als iemand anders inspiratie wil halen uit dat concept, prima toch? Alsof geen enkele andere fabrikant vandaag de dag goede ideeën heeft overgenomen van hun voorgangers (en soms ook slechte ideeën).

Let op de kleinere, achterste cilinder. Die is uitsluitend aanwezig is voor balansdoeleinden. Foto QJMotor
De grote opening in de zuiger voorkomt dat de achterste cilinder compressie opbouwt. Foto QJMotor
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen