Het begin en het einde

De Moto Guzzi California 90 markeert niet alleen het negentigjarig bestaan van het roemruchte merk, maar ook de veertigste verjaardag van dit model. De speciale editie kost € 16.490 en is per direct (tot waarschijnlijk eind van dit jaar) leverbaar. In 1971 introduceerden de Italianen de V7 California en sindsdien maakt het toermodel onveranderd deel uit van het assortiment. Vier decennia terug vormde de V7 Special de basis van het originele model dat zijn eigen gezicht kreeg door een riant zadel, groot windscherm en zadeltassen. Vanzelfsprekend kreeg ook de jubileumeditie deze kenmerkende zaken mee.

Meest in het oog springend echter is het tweekleuren metallic spuitwerk. Het logo op de tank verwijst naar de zwierende lijnen die Guzzi’s rond 1930 sierden. Naast een handgemaakt rundleren zadel mag een plaatje met productienummer op de kroonplaat natuurlijk niet ontbreken. De motor staat op een set spaakwielen, heeft een set mistlampen en beenkappen. Het motorblok is de vertrouwde koppelrijke V-twin van 1100 cc. Deze special edition markeert tegelijk het einde van die aandrijfbron. Sinds 1994 rolden er meer dan vijftigduizend 1100 cc zware exemplaren van de fabrieksband. Liefhebbers hoeven overigens niet lang te treuren; tijdens de Milanese motorbeurs Eicma dit najaar introduceert Moto Guzzi een 1400 cc zwaar model van de toerfiets.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?