Het Chinese Zontes bouwt een driecilinderblok

De ééncilinder Zontes-blokken worden binnenkort aangevuld met nieuwe driecilinderblokken met een grotere cilinderinhoud tot misschien 800 of 1000 cc. Het nieuws hing al een paar maanden in de lucht, maar een video bevestigt het.

Het Chinese Zontes, een merk van Tayo Motorcycle Technology, lijkt eindelijk klaar te zijn om het motorengamma uit te breiden met nieuwe driecilinders met een grotere cilinderinhoud. Een recente video die door het merk op Chinese sociale kanalen is vrijgegeven, lijkt de productie van het nieuwe blok te bevestigen.

Endurancetest: 24 uur op de Voge 500R en CF Moto 650NK

Zontes heeft tot dusver alleen eencilindermotoren geproduceerd, die ook aan derden worden verkocht. In de komende maanden zou de situatie dus kunnen veranderen met de komst van nieuwe en krachtigere driecilinders met dubbele nokkenassen en grotere cilinderinhoud. Volgens de geruchten, die nu al enkele maanden de ronde doen, zijn motoren van 800 cc of, waarschijnlijker, 1000 cc in de maak. Wat we wel zeker weten (zoals Zontes zelf vertelde) is dat de eerste versie van de nieuwe blokken een compressieverhouding van 13,5:1 heeft. Dat is aanzienlijk hoger dan die van de driecilinderblokken van meer prestigieuze – Europese en Japanse fabrikanten.

Het zijn veelzijdige blokken, die de komst van nieuwe modellen beloven, maar die zich ook lenen voor de verkoop aan andere fabrikanten voor wie Zontes, met aantallen van bijna een miljoen geproduceerde motoren per jaar, reeds leverancier is. Meer info is er op dit moment nog niet, althans niet officieel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?