Het is officieel: BSA is terug. Incl. nieuw logo!

Classic Legends, eigendom van Mahindra, heeft officieel aangekondigd dat het motorfietsmerk BSA weer terug is in de motorbusiness! Tevens werd het ‘nieuwe’ logo van het merk onthult.

De naam BSA werd opgericht in 1919 en was synoniem met de hoogtijdagen van de Britse motorindustrie, toen merken als Beeza, Norton, Triumph, Brough, Sunbeam en vele anderen de mondiale tweewielerwereld beheersten. Officieel werd BSA als solomerk opgeheven, maar het bleef nog enige tijd voortbestaan nadat in 1973 een reddingsoperatie door de regering was opgezet met de lancering van het NVT-project (Norton-Villiers-Triumph).

De naam werd na de liquidatie van NVT in 1978 overgenomen en BSA bleef motorfietsen produceren onder de naam BSA Company.

Mahindra stapte in 2016 in en kocht het iconische naamplaatje voor naar verluidt 3,4 miljoen pond (zo’n 4 miljoen euro). Deze stap leidde tot wijdverspreide opwinding dat de Indiase reus BSA nieuw leven in kon blazen en er opnieuw een succesvolle fabrikant van kon maken.

Vandaag is de bevestiging op de BSA Motorcycles Official Twitter-pagina waarop het nieuws wordt aankondigd in een tweet.

BSA 650 nog dit jaar in productie

‘Terugkeer van een legende. #BSAisBack. We zijn geëvolueerd, maar ons DNA blijft onveranderd.’ Is de boodschap. Op sommige Indiase websites wijzen op een nieuw door benzine aangedreven model dat zeer snel n productie moet aan.

BSA heeft een technologiecentrum net buiten Birmingham, in de Midlands en heeft al een centrum opgezet dat klaar is voor de start.

Met de productiekracht en investering van Mahindra zou ook BSA als een feniks uit z’n as kunnen herrijzen, zoals we ook hebben gezien bij Norton. Dat is eigendom van een andere Indiase reus: TVS.

Het nieuwe logo van BSA.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?