Het Suzuki Recursion-project leeft nog!

Op 25 oktober 2021 werd een octrooi van Suzuki geregistreerd waarin we een bekend silhouet van een motorfiets ontwaren. Is dit niet de supercharged 588cc-parallelltwin concept, dat als Recursion werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 2013? Daar werd de motorfiets aangekondigd als een ‘compacte roadster’ die de prestaties van een zware motorfiets combineerde met het rijgedrag en de zuinigheid van een middenklasser. Dat kwam door een afgeslankte motorfiets die was voorzien van een revolutionaire, nieuwe vloeistofgekoelde 588cc-paralleltwin met een intercooled turbocharger. De Recursion trok niet alleen de aandacht van Suzuki-fans, maar ook van vele motorliefhebbers, die hoopten op de lancering van een nieuw model. Maar deze wens is tot op heden niet in vervulling gegaan. Sindsdien doken wel regelmatig geruchten op over het Recursion-project om vervolgens weer uit te doven. Tasten we daarom tot nu toe in het duister?

XN85: Turbo uit 1983

Voor de nieuwste generatie Hayabusa werd geïntroduceerd, ging het gerucht dat deze snelle motor een turbo zou krijgen of een zescilinder. Suzuki en turbo is geen vreemde combinatie, want al in de jaren 80 werd er geëxperimenteerd  – net als alle Japanse merken – met een turbo. Rijdend bewijs is de XN85, die in 1983 werd geïntroduceerd. Het was een turbogeladen versie van de GS650G. De turbo voerde het blok vanaf 3000 tpm op voor een beter beheersbaar vermogen in het middengebied. Zoals de naam al doet vermoeden, levert het model 85 pk, tegen 65 pk voor het basismodel. De XN85 had een 16-inch voorwiel, kettingaandrijving en een stroomlijn die aan dat van de Katana deed denken.

Suzuki Recursion – Het had zo mooi kunnen zijn

Trellis-frame

Terug naar het octrooi. De lijnen van de tekening leken op de Recursion, maar zeker waren we niet van onze zaak. Daarom hebben we het silhouet over een officiële foto uit 2013 gelegd. Het paste bijna perfect. De foto heeft een iets hogere ophanging, het blok en de draaipunten staan ook iets hoger, maar de opstelling van de assen en de bevestigingshoeken van de cilinders zijn precies hetzelfde. Het enige verschil is dat de 2021-versie een trellisframe heeft, terwijl de 2013 versie een aluminium frame had.

Maar het is nog te vroeg voor ophef. Het octrooi zelf heeft betrekking op de lay-out van de koelwaterstroomregelaar, de radiatoruitlaat/waterpompinlaatpijpen en de intercooler luchtinlaat/uitlaat, alsmede de ontwerpkenmerken. Het octrooi heeft ook betrekking op het ontwerp van het motorkoelsysteem, dat bedoeld is om het uiterlijk van het voertuig te verbeteren en de capaciteit van de brandstoftank te vergroten. Het is nog te vroeg om te zeggen dat dit octrooi zal leiden tot de lancering van de Recursion. Maar het octrooi is in ieder geval ingediend in juli 2019, gepubliceerd in januari 2019, geregistreerd in oktober 2021 en later gepubliceerd. Dus het lijkt veilig om aan te nemen dat het onderzoek zelf nog leeft.

Zoete gedachte

De laatste jaren is er veel gesproken over de overstap naar elektrische motorfietsen en onlangs werd een overeenkomst aangekondigd tussen vier Japanse fabrikanten om onderzoek te doen naar waterstoftechnologie. Verbrandingsmotoren op benzine mogen dan op hun retour zijn, toch moeten er milieuvoordelen zijn aan het verkleinen van turboladers. Is dat geen zoete gedachte?

De rechterkant van de motor, waarop de opstelling van de waterpomp is te zien.
De linkerkant van de motor. De inlaat en uitlaat is goed te zien.
Patenttekening van de rechter voorkant van de motor. De radiatoren ziet er compact uit.
Patentaanzicht van de voorzijde van de motor, waarop het tweecilinder-ontwerp te zien is.
Patenttekening van de radiator, intercooler en leidingen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?