Hoe laadt Yamaha straks z’n elektrische motoren op?

Yamaha heeft een drietal patenten ingediend. Hieruit kun je opmaken dat de Japanse motorreus serieus werkt maakt van elektrische motorfietsen. De patenten gaan gepaard met een aantal tekeningen. Die laten zien waar mogelijk straks de contrastekker zit waarmee je Yamaha’s groene motoren kunt opladen.

Onlangs werd bekend dat de vier grote Japanse merken (Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha) een overeenkomst hebben getekend om een standaard en verwisselbare accu te creëren waarmee hun toekomstige elektrische motorfietsen worden uitgerust. En Yamaha heeft zojuist een aantal ontwerpen ingediend die je een eerste blik gunnen op het nieuwe oplaadsysteem.

Drie opties

Interessant is dat drie afzonderlijke ontwerpen werden ingediend. Het eerste ontwerp toont een motorfiets waar de contrastekker zit is op de plek waar je het verwacht: bij de ‘brandstoftank’. Het tweede ontwerp is een naked met de contrastekker verborgen onder het achterste deel van het zadel. Tot slot het ontwerp dat het meest in het oog sprong: de contrastekker achter de koplampen van een R1-stijl sportmotor.

Natuurlijk is een en ander door Yamaha niet bevestigd. Er wordt met geen woord over gesproken en het is nog zeer de vraag of een van de ontwerpen ook de productiefase halen. Maar als dat zo is… wij opteren voor de optie achter de koplamp.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?