Hoe Triumph de Brexit bekijkt

Op 29 maart aanstaande zou het moeten gaan gebeuren: de Brexit. Nog iets meer dan twee maanden te gaan dus zonder dat er een helder beeld bestaat van wat er te gebeuren staat. Het doemscenario zou een zogenaamde harde Brexit zijn, waarbij er nagenoeg geen afspraken worden gemaakt met de EU. We spraken met Cees de Rooij, algemeen directeur van Triumph Benelux en Scandinavië, over de manier waarop zij als vertegenwoordiger van het oer-Birtse merk omgaan met de situatie.

Zeg Cees, hoe kijken jullie nu eigenlijk naar die immens ingewikkelde Brexit?
Het maakt een hoop partijen onzeker over wat er staat te gebeuren. Dit betreft zowel dealers als consumenten maar ook bedrijven.

Houd je aan al die paniekberichtgeving die we de afgelopen tijd hebben gezien geen slapeloze nachten over?
Slapeloze nachten niet maar het leidt af en vergt meer van ons om de dealers en klanten gerust te stellen en van het moederbedrijf te horen te krijgen wat er voor voorzorgmaatrgelen gepland zijn, voor zover dit mogelijk zou zijn.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de machines aanzienlijk duurder zullen worden door invoerkosten en wisselkoersen. Als die pond daadwerkelijk in waarde gaat verminderen, wat heeft dat dan voor consequenties voor consument en producent?
De prijspolitiek van Triumph wordt bepaald door wat de markt en de concurrentie doet en in veel mindere mate door korte termijn factoren die een invloed zouden kunnen hebben op onze kosten zoals invoerrechten of valutaschommelingen. Het toepassen van invoerrechten zou, puur hypothetisch, van kracht kunnen worden in geval van een zogenaamde harde brexit voor Engelse goederen die in de Europese Uniew verkocht worden of EU-producten die in het Verenigd Koninkrijk verkocht worden. Hoewel invoerrechten op Britse producten en negatief effect zou kunnen hebben op de kosten is een waardevermindering van de Britse pond weer een voordeel…

Is er een mogelijkheid dat Triumph een verhuizing naar de andere zijde van het Kanaal zou kunnen gaan maken? Een soort bruggenhoofd om de aansluiting met concurrerende Europese merken niet te hoeven missen.
Dit wordt niet overwogen en zal naar verwachting ook niet nodig zijn.

Als dat niet het geval is, kan de productie die in Thailand wordt uitgevoerd dan eventueel voldoende soelaas bieden?
Triumph produceert verruit het meeste van de modellen in een van de vijf fabrieken in Thailand en deze staan volledig buiten de eventuele invoering van invoerrechten over en weer door VK of EU. Bovendien heeft het bedrijf afgelopen zomer reeds het initiatief genomen om alle modelgoedkeuringen in een of meerdere landen buiten het VK te laten doen en heeft het ook maatergelen getroffen om de levering van onderdelen veilig te stellen. Kortom, mocht het zover komen dat er geen afspraken zijn gemaakt dan is Triumph voorbereid en zal het in het meest ongunstige scenario slechts een klein deel van de productie treffen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.