woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Hoe verander je een BMW-boxer in een elektrische retro-classic?

De kit van het Franse Ride Mercury maakt het mogelijk om een oude BMW- serie R om te bouwen tot een elektrische motorfiets met retro-charme. Interessant is de vorm van de accu die, om de Beierse geest niet te ‘verraden’, het uiterlijk van de boxer nabootst. Een oplossing voor Guzzi’s V7’s is ook in de maak!

10 kW-motor

Met de kit maakt het traditionele blok plaats voor een modernere, vloeistofgekoelde elektrische eenheid met een vermogen van 10 kW en een maximumkoppel van 200 Nm, die rechtstreeks in de naaf van het achterwiel is geïntegreerd. Er is een interessante oplossing bedacht voor de batterij die de plaats van het blok zou innemen, met een vorm die speciaal is ontworpen omde  iconische boxerconfiguratie te ‘simuleren’. Er zou ook een oplossing in de maak zijn die specifiek voor de Moto Guzzi V7 is ontworpen, met een elektrische motor in V-vorm, precies zoals de tweecilinder van Mandello.

Afgezien van ieders persoonlijke smaak, is het pijnpunt van het hele project natuurlijk de prijs: € 14.000,-. Een bedrag waaraan de meest veeleisende motorrijder nog eens 4.500 euro moet toevoegen voor de upgrade van de ophanging, zodat je bijna de 20 duizend euro aantikt.

Zoals gezegd is dit echter slechts een project, tenminste voorlopig. Ride Mercury is namelijk een crowdfunding gestart met als doel tegen eind oktober ten minste 250 euro op te halen. Dat bedrag is op een haar na gehaald. Als de Fransen slagen, gaat de kit naar alle waarschijnlijkheid in 2023 in de verkoop…

K-Speed Customs bouwt BMW G 310 R ‘Road Rumbler’

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen