Hoe vergaat het Norton straks in Indiase handen?

Het jaar 2020 zullen we herinneren vanwege Het Virus. Fans van Norton markeren het jaar als een ommezwaai in de 100+ jaar geschiedenis van het merk.

Het jaar 2020 is enerzijds het jaar waarin het door en door Britse merk ineenstortte, met beschuldigingen van fraude en wanbeheer, en vervolgens werd gekocht door TVS Motor uit India. En nu al biedt Sudarshan Venu, Joint Managing Director van TVS Motor, een indicatie van wat we kunnen verwachten.

Om te beginnen lijkt het erop dat Norton een premium motormerk zal blijven, met de productie in Groot-Brittannië. Het merk verhuist van Donington Park naar ergens anders in Leicestershire. Op de nieuwe locatie zal Norton zich voorlopig richten op het herstarten van de productie van de Dominator, Commando en V4-modellen.

Voor TVS biedt deze strategie het meeste soelaas, want de Indiase fabrikant kan de nodige cashflow leveren voor een stabiele organisatie. Maar met Norton heeft TVS ook iets dat ze eerder niet handen: kant-en-klare modellen in de premium klasse. En dat is misschien wel de grootste drijfveer voor de overname van Norton door TVS geweest. Met Norton aan boord heeft TVS een voet aan de grond in de westerse markten. Normaal gesproken zou TVS daar jaren, zo niet decennia, voor nodig hebben gehad.

TVS lijkt ook met Norton een weg in te slaan die het Britse merk onafhankelijk belooft.  Norton zal geen kleinschalige machines met TVS-blokken ontwikkelen, maar is vrij om te groeien en andere topmodellen aan te bieden, zoals BMW, Ducati en Triumph. Norton op zijn beurt zal niet alleen profiteren van de salespower en de financiële stabiliteit van TVS, maar heeft ook een partner die de Indiase markt goed kent. En daar groeit de markt voor premiummerken als Norton ook.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?