vrijdag 29 maart 2024

Honda Africa Twin: toen en nu

De Honda Africa Twin doet al meer dan 30 jaar mee in Nederland-Motorland. Maar wie weet nog hoe de Africa Twin van 1988 eruit zag?

De eerste, ‘echte’ Africa Twin ontstond in 1988-1989 als de 650cc V-twin XRV650. Van 1990 tot 2003 was het de 750cc V-twin XRV750 – een replica van de Dakar-winnende 1986 NXR750 (zie foto) die Dakar vier keer won – die Honda’s dual-sports levend moest houden.

Na 2003 werd het oorverdovend stil, ondanks smachtende smeekbedes van talloze liefhebbers en Honda-fans. Waarom Honda zolang heeft getalmd? We weten het niet. Kennelijk dachten ze het pleit te slechten met de Varadero (tot 2014) en de TransAlp (tot 2009) en vanaf 2012 met de NC-serie, Crossrunner en Crosstourer. Kennelijk ontging Honda de kracht van het imago ‘Adventure’, waar andere merken juist wel vol op in hebben gezet. Of hadden ze gewoon drie jaar nodig om de Africa Twin, die in 2016 werd geïntroduceerd – van schets om te bouwen naar werkelijkheid.

Honda XRV650 Africa Twin (RD-03): 1988 tot 1989

Gebaseerd op de populariteit van de Parijs-Dakar Rally, werd de XRV650 in mei 1988 geïntroduceerd. Het ontwerp zorgde voor een zekere sensatie en het succes van de XRV zou tot op de dag van vandaag nieuwe, afgeleide producten voortbrengen.

Tomonon Mogi, de hoofdontwerper van de Africa Twin, , wilde dat ‘zijn’ Dakar-replica zo dicht mogelijk bij de fabrieks NXR zou staan. Daartoe gebruikte hij een gaaskoplampbeschermer, dubbele aluminium radiatoren, roestvrijstalen uitlaat, een modulair instrumentenpaneel, een beschermkap, snelkoppelingen en het HRC-kleurenschema. Het project werd bijna geannuleerd omdat de grote tank lager uitkwam dan de carburateurs. Om die van benzine te voorzien, moest een brandstofpomp worden geïnstalleerd. Hoe dan ook was de benzinetank een breinbreker.  Om de tabnk te fabriceren, waren vier stalen platen nodig in plaats van drie.

Honda XRV750T Africa Twin (RD-04): 1990 tot 2003.

Hoewel de 750 misschien wel de betere fiets was- door de verbeterde motorprestaties en betere remmen – had de 750 lagere specificatie dan de 650. De 750 was/is een van de meest betrouwbare motoren op de markt. De 750 Africa Twin werd niet meer gebouwd in de HRC-fabriek. Toentertijd zag Honda nadrukkelijk het belang in van bouwkwaliteit en afwerking. De 750 Africa Twin was een van de eerste representanten van deze werkwijze. Ok was de 750 Africa Twin niet langer meer een echte NXR-replica. Dat kon je ook zien: de Honda was iets dikker geworden. 

Drie jaar na de RD-04 was het de beurt aan de RD-07. Die had een nieuw frame, nieuwe beplating, een lagere brandstoftank en een lager zadel.  Dit alles in een poging om de rijeigenschappen te verbeteren.

Africa Twin RD-07

In 1996 werd de Africa Twin nog meer verfijnd, met aanpassingen aan de kuip en het ruitje. De RD-07A was de laatste Africa Twin en die bleef tot 2003. De reden dat Honda de Africa Twin uit het assortiment schrapte was omdat de motor gewoonweg werd overtroffen door de grotere en sterkere concurrentie. 

Honda CRF1000L: 2016 – 2020

In 2016 bracht Honda de Africa Twin terug op de dealervloer. De CRF1000L had een heel nieuw blok: een parallel-twin van 998 cc blok met een 270° krukas. Ook de rest van de motor van wiel tot stroomlijn en alles wat daar tussen zit was geheel nieuw. De nieuwe Afriuca Twin moest Honda’s alternatief zijn voor de BMW GS1200, Ducati Multistrada en Triumph Tiger. Waar de concurrentie er eerder dik en fors uitzag, zocht Honda het meer in een evenwicht tussen laag gewicht en minder vermogen. En je kon kiezen tussen een geschakelde en een DCT-uitvoering.

In 2018 werd de Africa Twin geüpgrade met 3 nieuwe rij-instelklingen, een kabelbediebnde gasklep, verbeterde in- en uitlaat en meer instellingen voor Honda Selectable Torque Control (HSTC). Terzelfdertijd bracht Honda ook de Adventure Sports  (zie hieronder). Die had dezelfde updates, gekoppeld aan een verbeterde windbescherming, een grotere benzinetank en langere veerwegen die het gebruik off-road ten goede kwam.

23 september 2019: Honda CRF1100L Africa Twin & Adventure Sports

Ruim drie jaar na de introductie van de 1000 Africa Twin en een jaar na de 1000 Adventure Sports verrast of verblijdt Honda menigeen met de CRF1100L Africa Twin en Adventure Sports.

Alles wat je over de 2020 Africa Twin wilt weten lees je hier. Gaat je belangstelling uit naar de Adventure Sports, klik dan hier.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen