woensdag 24 april 2024

Honda CBR 1000RR-R; een SP2 op komst?

Geruchten uit Groot-Brittannië wijzen op de mogelijke komst van een herziene versie van de Honda Fireblade om de concurrentiepositie in het World SBK te verbeteren.

Sterke geruchten

In de hoogtijdagen van de supersportmotoren – rond 2000 – was twee jaar de normale tijd tussen de presentatie van een model en, in het beste geval, een tussentijdse evaluatie. Op andere momenten was er een radicale verandering van model. Dat zal niet het geval zijn voor de huidige Honda Fireblade CBR 1000RR-R, die op de EICMA 2019 debuteerde als 2020-model. Maar er zijn diverse geruchten afkomstig uit Groot-Brittannië (en dat is geen toeval: de Europese tak van de fabrikant uit Tokio is daar gevestigd) die spreken van belangrijk nieuws voor Honda’s supersport. Geruchten die zijn bevestigd door Cycle World. Die speculeren al over de naam van het model.

Honda CB1100 Final Edition: prachtige laatste editie

Colin Edwards

Het is geen onbelangrijk detail. Het ziet er zelfs naar uit dat, behoudens wijzigingen in de details van de modellen die reeds op de lijst staan, er nog een versie moet komen, namelijk een CBR 1000 RR-R SP2. Een keuze die Honda in het verleden al heeft gemaakt. Eerst met de VTR-SP, waarmee Colin Edwards twee titels won en daarna met de CBR-RR, die aan de huidige versie voorafging.

Meest extreme Fireblade ooit

De grondgedachte achter deze evolutie zou de noodzaak zijn om de problemen op te lossen die Alvaro Bautista en Leon Haslam in de Superbike-versie aan het licht hebben gebracht: de productie van een herziene versie, gecorrigeerd op bepaalde details, zou het Honda-fabrieksteam in staat stellen om de impasse te doorbreken waarin het nu al twee seizoenen verstrikt lijkt te zitten. Een situatie waarmee Honda zeker niet blij is, gezien de zeer grote zichtbaarheid van de operatie waar ze zich twee jaar geleden aan waagden. Door terug te keren met een fabrieksteam in het WorldSBK met een Fireblade die nog nooit zo extreem is geweest.

De komst van het model is zo goed als zeker. Moeilijker is natuurlijk te begrijpen waar de verschillen liggen. Terugkijkend kunnen we uitgaan van een evolutie van enkele motoronderdelen die door de reglementering aan de serie gebonden zijn (injectoren, drijfstangen en dergelijke), mogelijk irrelevant op het vlak van prestaties, maar mogelijk ook enkele verschillen op het vlak van chassis die het productiemodel verbeteren – de gesmede velgen van de vorige CBR SP-2, bijvoorbeeld. Of zelfs een ander aerodynamisch pakket, misschien met die variabele profielen waarop Honda aan de vooravond van het debuut van de RR-R patent heeft genomen.

We weten het niet zeker, natuurlijk. Maar als we moesten wedden, zouden we verrassingen verwachten op de EICMA 2021.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen