dinsdag 16 april 2024

Honda GL 1800 Goldwing 2018

Op de Tokyo Motorshow is vannacht officieel de nieuwe Honda Goldwing voor 2018 onthult. Een maand terug werden al foto’s gelekt maar nu zijn daar meer officiële beelden. De 2018 Goldwing heeft veel vooruitgang boekt ten opzichte van zijn voorgangers en daarmee is ook veel vernieuwd. Zo is deze Goldwing de eerste motor met Apple Car Play. 

Honda wil met zijn vernieuwde Goldwing een jonger publiek aantrekken. Dit doen ze door onder andere het model lichter te maken dan zijn vorige model. Wat direct opvalt aan de foto’s is dat de gedateerde vormgeving heeft plaats gemaakt voor strakkere en sportievere lijnen. Daarnaast is de Honda nu veel lichter dan zijn vorige model; de nieuwe Goldwing is 6,2 kg kwijt geraakt in de afgelopen jaren. Heeft de 2018-versie dan in moeten leveren op het gebied van vermogen en koppel? Nee zeker niet. Het topvermogen bedraagt 124,5 pk (93kw) bij 5.500 toeren per minuut en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 toeren per minuut. 

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Goldwing:
“Het doel was dat de Goldwing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

Naast vermogen is de versnellingsbak er ook op vooruit gegaan. De manuele versnellingsbak heeft zes versnellingen, inclusief overdrive en elektrische achteruit. Het nieuwe DCT-systeem heeft maar liefst zeven versnellingen met een 1,8 kilometer per uur ‘wandel modus’ en een 1,2 kilometer per uur achteruit. Het vloeistofgekoelde 1.833cc-blok wordt aangestuurd door throttle-by-wire met vier verschillende rijmodi: Tour, Sport, Econ en Rain. 

Het nieuwe frame heeft aluminium balken, waarbij gebruik wordt gemaakt van een double wishbone voorophanging en een enkelzijdige Pro-Arm voor de achterzijde. Het nieuwe design maakt gebruik van een nieuw ontworpen systeem (met aangevraagd patent), dat werkt via een scharnierende as en vastgemaakt is aan de linkerzijde van het frame. De rechterzijde dient dan voor een eenvoudige toegang bij het onderhoud. 

Elektronische snufjes
De Honda GL 1800 Goldwing is vanaf 2018 standaard uitgerust met Apple Car Play en een Bluetooth-verbinding. Met Apple Car Play kun je als iPhone-gebruiker je toestel onderweg blijven gebruiken. Jij kunt als rijder persoonlijke info van de iPhone gebruiken, alsook de contacten en de afspeellijsten. Met een Bluetooth-verbinding kun je verbinding maken met je iPhone, maar er is ook een USB-aansluiting aanwezig voor het geval je een oude(re) MP3-speler wilt gebruiken. 

Naast het bovengenoemde Apple Car Play en de Bluetooth-verbinding kun je op de nieuwe Goldwing nog meer onderdelen elektronisch instellen. De demper is namelijk elektronisch regelbaar en dat geldt ook voor de veervoorspanning. Het elektrische windscherm kan naar elke voorkeur ingesteld worden, zowel de hoek als in de hoogte. Ook de cruise control is verder ontwikkeld. Het Throttle by Wire systeem zorgt voor een soepeler rijgedrag met de cruise control, met name voor het bergop rijden.

En verder?
Het Dual Combined Braking Systeem (D-CBS) zorgt voor een gelijke verdeling van de remkracht aan het voor- en achterwiel. Vooraan worden de dubbele 320 millimeter remschijven bediend door twee vierzuigerklauwen en de enkele 316 millimeter schijf achter heeft een driezuigerklauw. Buiten de vier rijmodi, zijn er vier instellingen mogelijk voor de veervoorspanning op basis van de belasting (rijder alleen, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder, passagier en bagage). De Hill Start Assist (HSA) moeten we niet vergeten te noemen. Deze functionaliteit maakt het makkelijker om de Goldwing op een helling te laten starten en weg te laten rijden. Wanneer je gebruik maakt van HSA wordt deze op het TFT-dashboard getoond. 

Op de Honda GL 1800 Goldwing ontbreekt uiteraard het TFT-dashboard niet. Het kleurendashboard heeft een 7-inch formaat en biedt alle informatie voor het audio- en navigatiesysteem. Daarnaast kun je op het dashboard ook informatie terugzien over het HStC, de aanpassing van de elektronische vering of de bandenspanning. Nieuw op het TFT-dashboard is het Goldwing embleem. Het embleem activeert alle systemen van de motor en stiekem zit hier ook de noodsleutel verstopt.

Drie op een rij
Uit een onderzoek van Honda blijkt dat de Goldwing voornamelijk gebruikt wordt voor korte ritten van twee tot drie dagen. De conclusie die zij daarbij getrokken hebben is dat je dan niet zoveel bagage nodig heeft. Voor de Goldwing betekent dit dat het volume van de bagage beperkt wordt. De Goldwing zal verkrijgbaar zijn in een basiseditie, de GL1800 Goldwing (in Matte Majestic Silver), met een rijklaar gewicht van 365 kilo. De tour-uitvoering heeft een topkoffer, waarin twee volledige integraalhelmen passen. In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opslagruimte beschikbaar. De GL 1800 Goldwing Tour zal verkrijgbaar zijn in Candy Ardent Red en Pearl Glare White en heeft een rijklaar gewicht van 379. De Tour-uitvoering zal tevens beschikbaar zijn met DCT en een airbag en is leverbaar in Candy Ardent Red, Darkness Black en Darkness Black metallic. Deze laatste variant weegt 383 kg. 

Last but not least: de inhoud van de benzinetank is met vier liter verkleind tot eenentwintig liter. Dit is gedaan met als reden dat de nieuwe Goldwing zowel aerodynamischer en lichter is en daardoor een verbeterd verbruik heeft van 5,6 liter per 100 kilometer. Dit wil zeggen dat het bereik ongeveer gelijk blijft als op de vorige versie.  

Mocht je direct naar je Honda-dealer willen stappen en deze nieuwe Goldwing mee naar huis willen nemen: je moet nog even geduld hebben tot april 2018. Vanaf dan zal deze motor verkrijgbaar zijn. Welke verbetering vind jij vooral de moeite waard? 

Foto’s: Honda

[justified_image_grid ids=25461,25462,25463,25464,25465,25466,25467,25468,25469,25470,25471,25472,25473,25474,25475,25476,25477,25478,25479,25480,25481,25482,25483,25484,25485,25486,25487]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen