Kawasaki Z900 RS 2018

Naast de eerder genoemde Ninja 400 heeft de Z900 RS vanochtend zijn internationale debuut gekregen op de Tokyo Motor Show. Eindelijk zijn na twee jaar de geruchten en de speculaties verdwenen dat een ode aan de Z1 zou komen. 

In de Kawasaki Z900 RS is de geest van de legendarische Kawasaki Z1 uit de jaren zeventig terug te vinden, en is daarnaast op het moment het enige retro-aanbod van Kawasaki na het overlijden van de W800 vorig jaar. Die tank, de koelribben en de gegoten velgen als spaakwielen herkennen we namelijk uit duizenden! De ‘teardrop shaped tank’ is bijna identiek aan die van de Z1, wat een echte eyecatcher is op de Z900 RS. Wat betreft het frame van de Z900 RS kunnen we wel zeggen dat deze geheel nieuw is. Kawasaki heeft deze ontworpen om de ideale rijpositie te creëren voor de rijder, maar wel met behoud van de smalle vorm van de tank. 

De Z900 RS wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 948cc motor, en met 111 pk (82 kw) bij 8.500 toeren per minuut en 98.5 Nm bij 6500 toeren per minuut is er niets mis met deze Z900 RS. Kijkend naar het uiterlijk zien we de overeenkomst tussen de legendarische Z1 en de Z900 RS terugkomen, zelfs met de ronde LED-koplamp en het ovale LED-achterlicht. Maar ook zien we een link tussen het verleden en het heden terug in het dashboard. Hoewel het lijkt op het origineel uit 1972, toch is hij gemoderniseerd door er een multifunctioneel LCD-display van te maken. Zowel het kleurenschema als het lettertype van de badges zijn afgeleid van de Z1. 

Voor iedereen die dacht dat de Z900 RS een aangeklede Z900 zou worden: think again. De Z900 RS is voorzien van leuke technische snufjes zoals Traction Control, verschillende rijmodi en een assisted slipperclutch. Aan de voorkant vind je 300 mm remschijven met vierzuiger-monoblockklauwen. Aan de achterzijde vind je een enkele zuigerremklauw met een 250 mm remschijf. 

De Kawasaki Z900 RS 2018 zal verkrijgbaar zijn in drie kleurvariaties, waarbij je de keuze hebt uit Candytone Brown / Candytone Orange, Metallic Matte Covert Green / Flat Ebony en Metallic Spark Black. Je kunt hem op je verlanglijstje zetten voor de beste man uit het Noorden, want de motor is leverbaar vanaf december 2017. We weten alleen niet of je dan compleet door je budget heen bent voor de Kerstman, want de introductieprijs wordt later pas bekend gemaakt. 

Foto’s en video: Kawasaki

 

[justified_image_grid ids=25489,25490,25491,25492,25493,25494,25495,25496,25497,25498,25499,25500,25501,25502,25503,25504,25505,25506,25507,25508,25509,25510,25511,25512,25513,25514,25515,25516,25517,25518,25519,25520,25521,25522]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?