vrijdag 30 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Honda gaat Gold Wing uitrusten met Radar Adaptieve Cruise control

Cruise control is niets nieuws, zelfs niet als het gaat om motorfietsen. Maar de recente trend van adaptieve cruise control met radar brengt motorfietsen nog dichter bij het bereiken van autonomie. Hoewel er zeker puristen zullen zijn die tegen het inbouwen van dergelijke voorzieningen zijn, valt niet te ontkennen dat ze hun plaats hebben in deze wereld, vooral bij mensen die echt lange afstanden met hun motorfiets afleggen.

Vandaag de dag hebben fabrikanten als Ducati en KTM al modellen uitgebracht die zijn uitgerust met radar-gestuurde adaptieve cruise control. Ook sommige Japanse fabrikanten, zoals Kawasaki, met de aankomende Ninja H2 SX uitgerust met een camera, en Honda met de Africa Twin- en Gold Wing-updates, sluiten zich met volle kracht bij deze trend aan. Het is inderdaad waar dat een adaptieve cruise control die je autonoom versnelt en vertraagt, veel wegneemt van de pure motorervaring. Maar het gemak om te kunnen ontspannen op de snelweg is iets dat net zo gewild is.

Dat gezegd hebbende, zijn er een paar updates naar boven gekomen bij Honda, en de Gold Wing in het bijzonder. Op ‘het internet’ zijn onlangs patentfoto’s gedeeld van de radargestuurde cruise control van de aankomende Gold Wing. Het is duidelijk dat het huisvesten van een dergelijk geavanceerd en gevoelig apparaat een uitdaging kan zijn. We hebben dit gezien bij de nogal onhandig ogende neussectie van de Multistrada V4. Maar de Gold Wing is gezegend met een grote en volumineuze kuip, waardoor Honda de ruimte heeft om de radarunit naadloos in de kuip te integreren.

Hoe werkt de adaptieve cruisecontrol van de Ducati Multistrada V4?

Nog interessanter is dat Honda ook van plan is de Gold Wing uit te rusten met een op de achterkant gemonteerd radarsysteem voor een dodehoekdetectie. Waar de achterste radar precies wordt ondergebracht, valt nog te bezien. Er wordt gespeculeerd dat hij op de topkoffer of in de kont van de motorfiets zal worden gemonteerd, zodat hij ook zonder topkoffer zou kunnen werken. Uiteraard zou dit enkele updates van het instrumentenpaneel van de motorfiets met zich meebrengen. We kunnen verwachten dat het grote display in het midden wordt vergroot om plaats te bieden aan de radarwaarschuwingen. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Honda met een fraai heads-up display komt voor het toekomstige model.

Met zoveel technologie die wordt ontwikkeld is het grappig om te bedenken dat de technologische lijn tussen auto’s en motorfietsen elke dag dunner en dunner wordt. Onnodig te zeggen dat al deze technische snufjes de Gold Wing nog veiliger en gemakkelijker te berijden zullen maken dan hij ooit al was. We verwachten dat de 2023 Honda Gold Wing uitgerust is met dit state-of-the-art adaptieve cruise control systeem.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen