Honda lanceert 2021 Gyro E Cargo Trike met verwisselbare accu’s

Honda introduceerde de Gyro cargo trike voor het eerst in 1982. De kantelbare trike was bedoeld voor commerciële bedrijven en ophaal-/bezorgdiensten. Om tegemoet te komen aan uiteenlopende behoeften en gebruiksmogelijkheden omvatte het Gyro-gamma de Gyro Up, Gyro X en Gyro Canopy. De Gyro Up werd gewoonlijk aangedreven door een 50cc tweetaktmotor tot Honda in 2008 overschakelde op een viertaktmotor.

De Gyro Up werd in 2008 uit productie genomen, maar de Canopy en X-varianten leven tot op de dag van vandaag voort. Nu voegt Honda nog een lid aan de Gyro-familie toe met de Gyro e. Door het nut van de vrachtscooters te combineren met een moderne elektrische aandrijflijn, zorgt de nieuwe elektrische uitvoering ervoor dat de Gyro-naam tot ver in de toekomst zal voortleven.

Net als zijn tegenhangers met verbrandingsmotor heeft de Gyro e een driewielconfiguratie met twee achterwielen die de laadvloer ondersteunen. Een scharnierend koppelingsmechanisme verbindt de voorste- en achterste compartimenten, terwijl een coaxiaal gemonteerd differentieel de wielsnelheid regelt tijdens het draaien. De ‘bagagewagen’ heeft haken om de lading vast te sjorren, en de laag gemonteerde koplamp biedt plaats voor een optionele bagagekorf.

Octrooi: Honda Africa Twin met radarsensoren

In tegenstelling tot zijn Gyro-collega’s beschikt het nieuwe elektrische model over een geavanceerd EV-systeem. Met Honda’s Mobile Power Packs kunnen gebruikers de dubbele brandstofcellen onder het bestuurderszadel eenvoudig verwisselen. De twee accu’s produceren 96 V elektriciteit en zorgt ervoor dat de motorfiets 45 mijl (90 km) kan rijden met een snelheid van 30 km/u. Het volledig opladen vergt slechts vier uur. Dankzij de snelle oplaadtijden en de verwisselbare batterijtechnologie zou de Gyro e de berijders de hele dag op weg moeten houden.

Samen met de accu’s is de uitneembare aandrijving ook heel makkelijk te repareren. De elektrische aandrijving genereert een maximumvermogen van 4,3 pk en 13 Nm koppel. Maar die cijfers blijven niet beperkt tot de vermogenscijfers. De Gyro e heeft een zithoogte van 711 mm en een totaalgewicht van 140 kilo.

Honda biedt de Gyro e aan in de kenmerkende rode kleur, naast een witte versie. De kleine vrachtscooter is vanaf 25 maart 2021 verkrijgbaar in Japan en kost 550.000 yen (€ 4.230,-).

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?