Honda onthult nieuw motorblok

Toen vorige week de nieuwe Honda Fireblade gepresenteerd werd, was iedereen bang dat het verder gedaan zou zijn met meer Honda-nieuws. Gelukkig valt dat mee…  Erg mee zelfs. Honda heeft namelijk de eerste details prijs gegeven van twee nieuwe motorblokken. Of beter gezegd van eentje met nog een extra optie.

Volgens Honda gaat het om een nieuw compact, krachtig en zuinig motorblok, optioneel leverbaar met de tweede generatie van Honda’s Dual Clutch Transmission (zie foto onder). Het nieuwe DTC is met name lichter en compacter dankzij onder meer een aanpassing aan het hydraulisch systeem. Nieuw in het koppelingsysteem is een leerfunctie die zich afstemt op het rijgedrag en automatisch kiest voor de meest optimale stand.

Het 700cc vloeistofgekoelde motorblok is door Honda ontwikkeld voor de in Europa populaire middenklasse. Kracht, soepelheid en laag benzineverbruik zijn de belangrijkste eigenschappen van het nieuwe blok aldus het persbericht. Met een verbruik van slechts 1 op 27 lijkt het qua zuinigheid in ieder geval wel goed te zitten. Vraag blijft natuurlijk of je in het dagelijks verkeer ooit tot deze mooie cijfers komt. Hoe dan ook, elke kilometer meer is natuurlijk meegenomen gezien de huidige benzineprijzen.

Daarnaast moet het blok meer koppel bij lagere toerentallen hebben. De eerste motorfiets die met dit blok en met de hierboven beschreven tweede generatie DCT wordt uitgerust is de Integra, die Honda tijdens de Internationale motorbeurs in Milaan, de EICMA 2011, zal onthullen. De Integra… Waar kennen we dat ook alweer van? Juist, een auto van Honda had ook die naam.

Op de EICMA, die in november plaatsvindt, worden ook nog twee andere Honda´s met dit motorblok gepresenteerd. We zijn benieuwd!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?