woensdag 24 april 2024

Honda-patent wil zijwind elimineren

Honda heeft haar assortiment aan rijhulpassistentiesystemen uitgebreid met speciale functies om zijwindproblemen aan te pakken. Dit is onderdeel van Honda’s grote inspanning om de veiligheid en rijervaring te verbeteren door middel van techniek.

In een recent patent beschrijft Honda een systeem dat zich richt op het minimaliseren van de invloed van zijwind. Het systeem maakt gebruik van algoritmen die gebaseerd zijn op gegevens van verschillende sensoren, zodat de motorfiets stabiel blijft. Door de rijbaan virtueel op te delen in subbanen kan het systeem nauwkeurige correcties maken om de motorfiets op koers te houden.

BMW patenteert beweegbare vleugels: nieuwe grens voor aerodynamica

De kern van dit systeem is een servo-ondersteunde stuurunit die zich bevindt tussen een actieve stuurdemper en een autonoom besturingssysteem. Dit apparaat, gemonteerd achter het balhoofd, maakt ‘gestuurd sturen’ mogelijk via een eenvoudig arm- en verbindingsmechanisme dat wordt aangestuurd door een boordcomputer. De computer verwerkt informatie van verschillende sensoren om de intenties van de bestuurder te begrijpen en dienovereenkomstig te handelen.

Naast windcompensatie werkt Honda ook aan een haptisch feedbacksysteem dat via trillingen in het stuur feedback aan de bestuurder geeft. Deze technologie maakt gebruik van variërende vibratiepatronen om waarschuwingen en aanwijzingen over te brengen, zoals bekend is uit videogames. Vooral bij het op koers blijven en het bewaken van de dode hoek kan deze feedback nuttig zijn.

Het integreren van rijhulpassistentiesystemen in motorfietsen roept uitdagingen op met betrekking tot de balans tussen technologische ondersteuning en behoud van rijdynamiek. Terwijl vergelijkbare systemen al gangbaar zijn in auto’s, moet er zorgvuldig worden afgewogen hoe deze toegepast kunnen worden op motorfietsen zonder negatieve invloed op de motorfietsbediening.

Samenvattend laat Honda met haar ontwikkelingen op het gebied van rijassistentiesystemen zien dat ze zich actief bezighoudt met het verbeteren van veiligheid en rijervaring op motorfietsen. Door technologieën voor zijwindcompensatie en haptische feedback te introduceren, brengt Honda nieuwe impulsen binnen de motorbranche.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen