Honda patenteert verborgen cameratechnologie voor motorfietsen

Honda mag er dan prat op gaan technologisch leider te zijn op het gebied van motorfietsen, het bedrijf loopt momenteel achter op rivalen op het zich snel ontwikkelende gebied van externe sensoren die de veiligheidssystemen aan boord voeden. Maar dat zal niet lang meer zo zijn; we hebben al meerdere patenten gezien waaruit blijkt dat de firma bezig is met de ontwikkeling van radarsystemen aan de voor- en achterzijde, met name voor de Gold Wing en de Africa Twin. Nu is er weer een patent opgedoken waaruit een potentieel goedkoper, eenvoudiger veiligheidshulpmiddel blijkt dat op een breder scala aan motoren zou kunnen worden gebruikt.

Hoewel radars een beproefde technologie zijn en een door Bosch ontwikkeld systeem al verkrijgbaar is op de Multistrada V4 S van Ducati, de R 1250 RT en R 1800 B en Transcontinental van BMW, en de 1290 Adventure S van KTM, zijn ze moeilijk te integreren in de vormgeving van een motorfiets. Alle modellen die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van de radarunit – en Kawasaki’s H2 SX komt daar in 2022 bij – hebben een duidelijk zichtbare radarunit.

Honda’s radarpatenten hebben al een opmerkelijke nadruk gelegd op het uiterlijk, door te proberen de sensoren achter de stroomlijn te verbergen, maar radars zijn niet de enige optie voor objectdetectie. In de wereld van de vierwielers geven sommige bedrijven, waaronder Subaru, er de voorkeur aan stereocamera’s te gebruiken in plaats van radar om de afstand tot objecten vóór hen te meten. Het nieuwste octrooi van Honda laat zien dat het een soortgelijk idee heeft voor motoren.

Honda’s patent voor camerasensoren op motorfietsen toont aan dat ze gemakkelijker te verbergen zijn (in de koplampen in dit geval) dan radar.
Kleine beeldsensoren zijn onopvallend weggewerkt naast de led-lampen voor een minimale esthetische impact.

Honda’s octrooi toont beeldsensoren – het suggereert dat CCD-, MOS- of CMOS-sensoren zouden kunnen worden gebruikt (al deze types worden gebruikt in digitale camera’s) – gemonteerd in de koplampen van motorfietsen, vlak naast de led’s van de lichten zelf. In de afbeeldingen hier zijn de sensoren aangeduid met 17 en 26, terwijl de led’s 15 en 23 zijn. Een elektronisch controlebord is ook in de koplamp gemonteerd, samen met interne wanden om te voorkomen dat de beeldsensor wordt overspoeld door het licht van de led’s. Het idee lijkt verschillende voordelen te hebben, vooral als het gaat om het wegstoppen van sensortechnologie in de krappe behuizing van de neus van een motorfiets zonder het uiterlijk ervan te bederven.

Met ten minste twee beeldsensoren die een stereo-beeld leveren, zou het mogelijk moeten zijn te bepalen hoe ver objecten weg zijn, waarbij het zware werk zou worden gedaan door een ingebouwde ‘objectherkenningsprocessor’ die ook in staat zou zijn te bepalen wat voor ons ligt – bijvoorbeeld het verschil tussen een voetganger en een voertuig.

Hoewel camera’s beperkingen hebben die radars niet hebben – met name als het zicht voor de camera wordt belemmerd door mist of nevel – bieden ze ook voordelen. Zo kan een sensor op basis van een camera ook worden gebruikt om borden met snelheidsbeperkingen te herkennen, om verkeerslichten te zien (en welke kleur ze hebben) en zelfs om te zien welke remlichten op voorliggende voertuigen branden.

Honda presenteert mini Africa Twin: Honda CRF190

Bovendien is het soort digitale camerasensor dat in Honda’s octrooi wordt voorgesteld, extreem goedkoop en klein. Veel moderne smartphones hebben drie, vier of zelfs vijf camera’s, dus het inbouwen van twee van dergelijke sensoren in de koplamp van een motorfiets kan worden gedaan zonder extra massa of gewicht toe te voegen.

Uiteindelijk zullen motorfietsen, zoals al te zien is op sommige auto’s, waarschijnlijk een combinatie van camera’s en radareenheden gaan gebruiken om een breed scala aan informatie te leveren voor systemen als adaptieve cruise control en het vermijden of beperken van botsingen of vroegtijdige waarschuwingen.

Honda’s patent toont verschillende versies van het idee, een gemonteerd in een volledig uitgeruste sportmotor en een andere in een naakte roadster. Maar het is duidelijk dat er geen grenzen zijn aan de stijl van de motor waarop het systeem zou kunnen worden gebruikt.

Interne wanden voorkomen dat het led-licht de sensoren beïnvloedt, terwijl de ingebouwde processor voorwerpen identificeert.
Omdat de sensoren zo weinig ruimte innemen en goedkoop zijn, kunnen ze op elke motorfiets worden gemonteerd.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?