WMC250EC, elektrische motorfiets die 400 km kan slaagt voor test

De presentatie van de WMC250EC in juni was niet zomaar een media-evenement, maar een serieuze intentieverklaring. De elektrische motorfiets van White Motorcycle staat nog steeds op de testlijst voor een poging om volgend jaar het snelheidsrecord te breken.

Na de onthulling van de WMC250EV, de elektrische motorfiets van het Britse engineeringbedrijf White Motorcycle Concepts, wordt de ontwikkeling van de motorfiets opgevoerd met het ambitieuze doel om een reeks nieuwe wereldsnelheidsrecords te vestigen. De snelheidstest is gepland voor zomer 2022 op de zoutvlakte Salar de Uyuni in Bolivia.

De WMC250EV is een revolutionaire elektrisch aangedreven motorfiets en heeft met succes de eerste tests doorstaan. Oprichter en directeur Rob White reed de tests zelf met het koolstofvezel prototype op de Bruntingthorpe Proving Ground. Het programma gaat nu over naar de volgende fase, waarin de elektrische motorfiets bij verschillende snelheden zwaarder op de proef zal worden gesteld.

Nieuwe details QJ7000D: elektrische motorfiets met kuip

Luchtweerstand

Om snelheidsrecords te breken en sneller te gaan dan je rivalen, is aerodynamica even belangrijk als vermogen. De WMC250EV kan in z’n meest getrimde vorm meer dan 400 km/u halen, dankzij een oplossing die het probleem van de luchtweerstand omzeilt. Zoals je kunt zien, is dit een motorfiets met een gat. Dat is ook het belangrijkste kenmerk van de motorfiets: WMC heeft een groot kanaal – het V-Air systeem – van in het midden van de fiets om lucht door het voertuig te stuwen, waardoor de luchtweerstand met 70% wordt verminderd in vergelijking met een conventionele fiets.

De positieve implicaties van deze technologie in de automobielindustrie zijn verstrekkend. De motorfiets heeft ook een D-Drive motor die het voorwiel aandrijft, wat het op zijn beurt mogelijk maakt om regeneratieve remenergie te benutten. In zijn uiteindelijke configuratie krijgt de WMC250EV een hoogspanningssysteem van 800 V, maar voor de eerste testfase wordt gebruik gemaakt van een laagspanningssysteem (60 V) dat 100 kW produceert. De ingenieurs van White Motorcycle Concepts verwachten twee en een half keer zoveel vermogen te halen.

Nieuwe aanpak

Het programma van het WMC heeft aanzienlijke steun ontvangen van verscheidene van ‘s werelds grootste motorsportbedrijven. Een van de belangrijkste factoren bij de ontwikkeling van de elektrische motorfiets was de succesvolle correlatie van gegevens uit de numerieke stromingsleer (computational Fluid Dynamics – CFD) met testresultaten uit de praktijk. Intussen zet het team van White Motorcycle Concepts het intensieve testprogramma voort met het oog op een wereldsnelheidsrecord, voorafgegaan door een Britse recordpoging begin 2022.

WMC250EC

Als de WMC250EV een succes wordt, zou het de wijze waarop motorfabrikanten hun modellen de komende tien jaar ontwerpen wel eens kunnen veranderen. Dankzij de aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en de mogelijkheden die het biedt om de motorfietsindustrie wereldwijd sneller koolstofvrij te maken.

‘We zijn erg blij met de vooruitgang die we tot nu toe hebben geboekt met de WMC250EV,’ aldus Rob White. ‘We worden aangemoedigd door de geweldige ontvangst van de motorfiets in juni en door de grote belangstelling die het project sindsdien heeft gekregen. Dit is een volledig op maat gemaakte fiets en het is geweldig dat hij zo goed werkt. Wij volgen een weloverwogen en gecontroleerde aanpak voor ons testprogramma en gezien de resultaten die wij tot dusver hebben bereikt, groeit mijn vertrouwen naarmate wij meer succes boeken. Voxan Wattman en Max Biaggi zijn gewaarschuwd: hun snelheidsrecord zit in de gevarenzone.

WMC250EC

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?