maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Honda’s hybride driewieler

De wereld van patenten is voor velen onoverzichtelijk. Uiterst gedetailleerde bouwtekeningen met lappen tekst vol technisch jargon. En dan kan het soms ook gewoon blijken dat het puur naar buiten is gebracht om de concurrentie op het verkeerde been te zetten. 

Maar als we deze tekeningen mogen geloven zit er toch echt een hybride driewieler van Honda aan te komen. Ter verduidelijking: twee wielen aan de voorzijde, relatief dicht naast elkaar gemonteerd. Dus niet als een Can-Am maar meer als een Piaggio MP3. Een mogelijke verklaring voor die opbouw vinden we wellicht in het feit dat er gekozen is voor liefst twee krachtbronnen. Een hybrideaandrijving door zowel een elektromotor, als een reguliere viercilinder boxerverbrandingsmotor te plaatsen. Doordat die elektromotor een flinke accu nodig heeft wordt het geheel al snel warm. De koeling moet dus in orde zijn, om geen kracht te verliezen en andere narigheden te voorkomen. Daarom is de elektromotor helemaal voorin geplaatst zodat het makkelijker gekoeld kan worden tijdens het rijden. Dat er daarom gekozen is voor twee voorwielen in plaats van één valt op die manier wel te verklaren. Maar je hebt met drie wielen natuurlijk ook wat meer ruimte die je hard nodig hebt als je twee krachtbronnen in je frame wilt proppen. 

Hoe bijzonder de zogenaamde HEV (Hybrid Electric Vehicle) is? Nou, een hybride driewieler kennen we al in de vorm van de – daar heb je hem weer – Piaggio MP3 Hybrid. Het zou echter wel de eerste keer zijn dat er een ‘volwaardige’ hybride motorfiets zou worden gebouwd. Al is het natuurlijk nog maar de vraag of de plannen daadwerkelijk in productie worden gebracht. 

Beeld: Honda
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen