Dat Honda werkt aan een exclusieve superbike is een van de slechtst bewaarde geheimen van de motorwereld. Uitgelekte patentaanvragen bewijzen dat de RCV1000R – zoals de machine in de wandelgangen heet – een V4 in het vooronder krijgt. Zoals uit de tekeningen blijkt is het motorblok net als bij de MotoGP motoren een licht naar achter gekantelde 90° V4. De voorste cilinders wijzen dus niet zoals bij Ducati naar voren, maar schuin omhoog. Deze blokvorm maakt het mogelijk om de geometrie van de in de GP’s oppermachtige RC213V te kopiëren. Wat ons betreft maakt dit stoffige octrooigedoe heel snel plaats voor een echte machine van dure metaallegeringen en hightech kunststoffen. Al geeft iets meer tijd tot de introductie wel de mogelijkheid om iets meer geld te sparen. Goedkoop gaat de superbike niet worden.
Tags
Over de auteur
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.
Misschien vind je dit ook interessant?
Zeldzaam: zwarte Honda NR 750 in mint condition
De bijna mythische Honda NR 750 is een zeer zeldzame motor. Zeker deze zwarte uitvoering uit Frankrijk met... Lees verder
Zondagmorgenfilm: 24 dagen ‘on the road’ door Amerika op een Honda CB500X
Bij het horen van de naam Amanda Zito gaat wellicht geen lampje branden. Geeft niets, na het zien van deze... Lees verder
Wat was dé motor van het afgelopen decennium?
Het afronden van het decennium is het ideale moment om terug te blikken. Alleen al qua styling is er de... Lees verder
2021 Honda Goldwing: grotere topkoffer, meer comfort en geluid
Het is januari 2021 en de stroom aan nieuwe en vernieuwde modellen is nog niet opgedroogd. Honda laat weten... Lees verder