zaterdag 1 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Houdbaarheidsdatum helmen

Het blijft altijd rottig om te lezen maar daarom is het misschien nog wel iets belangrijker om het er toch over te hebben: het aantal verkeersdoden. De kans dat een motorrijder komt te overlijden  loopt terug maar is nog altijd relatief hoog. Slechts een paar jaar geleden was 1 op de 10 verkeersdoden een motorrijder. In 2017 is dat teruggelopen naar 1 op de 12. Toch kan het nog beter. Dat vinden ook de KNMV en MAG. Het laatste onderzoek dat werd gedaan naar verkeersongevallen met motorrijders is reeds twintig jaar oud. Tijd voor een nieuwe dus. Eind dit jaar zal er daarom een nieuw Strategisch Plan Verkeersveiligheid gepresenteerd worden. In dat plan wordt de balans opgemaakt over de huidige situatie en wat er kan gaan komen. Op basis daarvan kan er dan beleid gemaakt gaan worden.

THT-datum
Mogelijke ideeën voor nieuw beleid zijn er al genoeg. De MAG en de KNMV hebben genoeg aangedragen in een actieplan. Nog meer mensen een rijvaardigheidscursus laten volgen is bijvoorbeeld een goede manier om het aantal ongevallen terug te dringen. Ook moet er gekeken worden of de overheid meer druk kan zetten op Europa wat betreft ‘intilligente bestuurdershulpjes’. Systemen zoals de rijbaan-assist en adaptieve cruise-control moeten aan hogere eisen gaan voldoen waarbij detectie van motorrijders en andere zwakkere weggebruikers veel strenger gecontroleerd zal worden. Tot dusver vrij logische stappen. Een iets minder voor de hand liggende maatregel is een houdbaarheidsdatum op je helm. Die verliest volgens de twee organisaties na verloop van tijd namelijk beetje bij beetje zijn bescherming waardoor je met verouderde helm zomaar meer risico kan lopen op blijven letsel of erger. Een tenminste-houdbaar-tot datum (THT) zou zomaar eens uitkomst kunnen bieden. Wij zijn benieuwd of we daadwerkelijk met een stempel op ons doppie komen te rijden binnen aanzienbare tijd.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen