donderdag 28 maart 2024

Hulpsystemen in auto’s leiden tot meer ongelukken

Het is een bekend gegeven dat een verhoogd gevoel van veiligheid voor een automobilist aanleiding is om onveiliger te rijden. Door het onderbewuste veiligheidsgevoel werken airbags, ABS en de gordelplicht in het verkeersbeeld niet alleen maar positief: afstand houden was vroeger veel meer noodzakelijk dan nu.

Veiligheidssystemen zoals airbags en ABS hebben de afgelopen jaren vele nevensystemen gekregen: adaptieve cruise-controle en noodremsystemen waarbij de auto zelf remt, rijbaan-herkenning en dode-hoek-controle zijn daar voorbeelden van. Na uitgebreid onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijken deze systemen niet alleen een vals gevoel van veiligheid te geven, automobilisten worden er veel minder alert door en dat leidt tot gevaarlijke situaties.

Automobilisten vertrouwen dus te veel op de systemen. Maar daarnaast meldt de Onderzoeksraad ook dat de bediening van de systemen vaak tot verwarring en gevaarlijke situaties leidt omdat de automobilist de systemen en de bediening niet goed begrijpt.

Voorlichting en toekomst

De Onderzoeksraad vermeld dat er bij overhandiging van een nieuwe auto veel meer aandacht besteed moet worden aan deze systemen. Ook bij software-updates worden bestuurders niet goed voorgelicht. Bovendien heeft ook de overheid niet voldoende kennis van de systemen, en weet de overheid dus niet of een systeem werkt zoals het zou moeten.

Mooi, zo’n bijna zelfrijdende auto, maar hoe verhoudt die zich tot het huidige verkeersbeeld?

Tevens wordt er in het onderzoek benadrukt dat de auto-industrie, overheden en experts veel te veel met de toekomst bezig zijn. Mooi, zo’n bijna zelfrijdende auto, maar hoe verhoudt die zich tot het huidige verkeersbeeld?

En de motorrijder?

In het onderzoek wordt niet specifiek ingegaan op de motorrijder, maar we kunnen natuurlijk wel nagaan dat onze positie er met al deze systemen niet persé beter op wordt. Dodehoek-herkenning is erg nuttig voor ons áls we in die dode hoek rijden, maar houden fabrikanten in de ontwikkeling hiervan wel voldoende rekening met de motorrijder? Wordt deze überhaupt wel gezien?

Vooralsnog blijft het aloude advies van pas: ga er altijd van uit dat elke automobilist die je tegenkomt stekeblind én dronken is. Defensief rijden is en blijft het beste veiligheidssysteem, en die zit geheel in je bovenkamer.

2 Reacties

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen