vrijdag 30 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Husqvarna Vitpilen 701 Yellow Arrow door Gas&Retro

Het Sloveense atelier Gas&Retro, geleid door customizer en CEO Žiga Petek, heeft onlangs een Husqvarna Vitpilen 701-special op de markt gebracht onder de naam Yellow Arrow, een woordspeling die voortkomt uit de combinatie van de oorspronkelijke naam van het model (Vitpilen betekent witte pijl in het Zweeds) en de felle kleur die is gekozen voor de kuip, afgewisseld met rode inzetstukken.

In werkelijkheid is het werk dat hier door Gas&Retro is verricht voornamelijk esthetisch en voorbereidend op de lancering van een plug-and-play kit die rechtstreeks van dit project is afgeleid en waarvan verschillende onderdelen reeds verkrijgbaar zijn via de officiële website.

Husqvarna Vitpilen 1301 prototype gespot tijdens tests

Met uitzondering van een paar upgrades aan het chassis, zijn de elementen die Husqvarna’s wendbare eencilinder transformeren in de Yellow Arrow in feite gewoon op de bestaande structuur geschroefd, zonder dat er grote veranderingen nodig zijn.

Concreet gaat het om de nieuwe kuip die de originele koplamp, de kont en een hele reeks min of meer aerodynamische aluminium aanhangsels ‘omarmt’, waarvan de prototypes eerst in 3D werden geprint en vervolgens geleidelijk werden verfijnd om tot een optimaal resultaat te komen. De uiteindelijke kit moet ook een nieuwe nummerplaathouder en een titanium gaas voor de uitlaat bevatten.

Van de kit naar het chassis: vooraan heeft de Yellow Arrow een Showa BFF 43mm-voorvork van een Kawasaki Ninja ZX-10R en een dubbele schijfrem met M50-monoblokremklauwen van Brembo, het merk uit Bergamo dat ook de nieuwe stuurhendels en Corsa Corta-radiale hoofdremcilinder levert.

Daarnaast is er een hele reeks subtiele ingrepen, zoals het gaas ter bescherming van de radiator, de hendelbeschermers en de kleine plaat ter bescherming van het uitlaatspruitstuk tussen de twee onderste aerodynamische aanhangsels. Ook moet worden opgemerkt dat de oorspronkelijke uitlaatpijp met 1 cm is ingekort en van een nieuwe eindkap is voorzien voor een grotere slankheid.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen