donderdag 25 april 2024

Iedereen rallyrijder: 2022 Fantic XEF 450 Rally

De lust naar onverhard, TransEuroTrail en zelfs rallyrijden zet zich ook op op EICMA 2021 onvermoeibaar voort. Zo ook bij het Italiaanse Fantic: die brengt vanaf midden 2022 een uitstekend uitgeruste rally-motor op de markt. Een eerste vuurdoop staat gepland tijdens de aankomende Dakar Rally 2022, daarna komt de motorfiets te koop voor gewone stervelingen.

Yamaha in het vooronder

De XEF 450 Rally, zoals de nieuwkomer heet, zal in januari 2022 debuteren in de Dakar Rally met niemand minder dan FIM-legende Franco Picco aan het stuur. Die inmiddels 66-jarige rallyrijder haalde eind de jaren 80 drie keer het podium tijdens de Dakar Rally, en won zelfs tweemaal de Rallye des Pharaons in Egypte. Kwestie van de machine meteen tot z’n limieten te testen.

Picco trekt in januari eigenlijk met een verbouwde Fantic XEF 450 4t Enduro de zandbak in: zowel het frame als de motor komen van die enduro overgewaaid. Het betreft concreet de Euro5-gecertificeerde, 450cc-vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder, met dubbele bovenliggende nokkenas, die Fantic bij Yamaha inkoopt. In wezen koop je dus een WR450-blok. En daar hoef je niet rouwig om te zijn.

Gelimiteerde 2022 KTM 450 Rally Factory Replica onthuld

Vertrekken op z’n Rahiers

De bovenbouw – inclusief navigatiehouders en een plexiglazen windscherm – en de brandstoftank van 30 liter zijn volledig op het rijden van rally’s gericht. Maar ook de ophanging is op de betere uitdaging voorzien: de 48mm-Kayaba voorvork is volledig instelbaar en beschikt over maar liefst 300 mm aan veerweg, achter doet de eveneens volledig instelbare monoshock het nog beter, met een veerweg van 317 mm. Daardoor komt het zadel op een royale 955 mm te liggen en is de XEF 450 Rally niet meteen een motorfiets voor iedereen. Al is er Rahier-gewijs een weg waar er een wil is, nietwaar?

Naar verluidt zou de XEF 450 Rally op het eind van de zomer van 2022 op de markt komen, met een vanafprijs die in de buurt van de € 15.000,- ligt. Voor wie standaard niet genoeg is, zou er ook een fabriekskit komen met tal van rallyspecifieke op- en ombouwstukken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen