‘Ik ben in niveau al teruggezakt’

Voor de rubriek Obsessie van MOTO73 spraken we onlangs met Hans Vogels, de beste debutant van de Dakar Rally 2014. Hij had veel meer te vertellen dan dat wij op papier kwijt konden. Daarom nog wat extra Vogels op motor.nl.  

Vogels over 2014
‘Ik heb nu het budget om het ONK Enduro te rijden, plus een of twee rally’s en de Dakar. Natuurlijk, ik zou nog steeds graag aan het WK Enduro willen deelnemen, maar dan heb ik het dubbele budget nodig. Praat je over twee tot tweeënhalve ton en dat is er niet. Ik merk trouwens wel dat mijn niveau al teruggezakt is, omdat ik niet meer fulltime bezig ben met mijn sport. In de drie jaar dat ik prof was, lukte alles op de motor. In Nederland kwam niemand bij me in de buurt, maar nu ik minder train, zitten ineens enkele rijders in mijn nek die ik normaal gesproken zoek rij. Dat is best frustrerend. Maar goed, ik ben nu zevenvoudig Nederlands kampioen en heb altijd gezegd dat ik het tien keer wil worden. Ik ben fit op dit moment, dus ik ga er vol voor om dit jaar wederom de titel te pakken.’ 

Vogels over ziek zijn tijdens Dakar
‘Naast de derde etappe (zie obsessie in de volgende Moto73) was ook de marathonetappe in Bolivia een zware. Echt een hel, vooral doordat ik ziek werd. Bij de tankstop voelde ik al dat het niet goed zat, werd zo misselijk. Ik heb wel tien keer in mijn helm moeten overgeven en werd enorm slaperig. Door die ijle lucht werd je ook minder scherp en ik was blij dat ik de finish had bereikt. Het was echt afzien die dag. Uiteindelijk kreeg ik van de organisatie pilletjes en ben ik een half uurtje aan het zuurstof gegaan. Daarna ben ik gelijk gaan slapen om de dag erop fit te zijn. Doordat het een marathonetappe was, moesten we zelf de machine onderhouden. Alleen heb ik niets gedaan, rust was voor mij op dat moment belangrijker. Ik was zo bang dat ik de volgende dag weer zo slecht zou zijn, maar die pillen bleken dus te werken. Ik was die ochtend topfit. Later kwam ik erachter dat het plaspillen waren en dat heb ik geweten. Vier dagen last van gehad. Het liep er bijna elke keer zo uit, kon niets meer ophouden.’  

Vogels over prof worden
‘Ik heb het toch maar mooi geflikt, om mijn eerste Dakar uit te rijden en ook nog eens 22e te worden. Beste debutant. Ik denk niet dat alle teams nu gelijk naar me kijken, al kennen ze me bij KTM sowieso al door het enduro. Voor mezelf heb ik een driejarenplan en in dat derde jaar hoop ik tussen de tiende en vijftiende plek uit te komen. Wil je een stap verder, dan moet je veel rally’s gaan rijden. Als ik die kans krijg, dan denk ik wel dat ik richting de top kan komen. Frans (Verhoeven, red.) en Henk (Knuiman, red.) roepen dat het mogelijk voor me is. Het is voor mij wel een doel om top-tien te gaan rijden en als full prof richting de Dakar te kunnen. Als je namelijk continu met je sport bezig kunt zijn, dan wordt navigeren en rijden ook een automatisme. In mijn geval kan het goed zijn dat ik pas eind dit jaar weer eens met een roadbook rij. Zodoende blijf je altijd achterstand op de toprijders houden.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
In Obsessie, volgende week in de nieuwe MOTO73 te lezen, vertelt Hans Vogels over de derde etappe van de Dakar Rally. Daar zag hij namelijk bijna zijn missie om de Dakar in de eerste poging te finishen uit elkaar spatten. Online kun je deze editie hier bestellen.

Foto’s: Dakar Press Team

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?