13 C
Nederland
woensdag 25 mei 2022

In Frankrijk verhogen ze de max snelheid om mensen langzamer te laten rijden

Het kleine Franse stadje La Chapelle-sous-Geberoy – iets ten noordwesten van Parijs – heeft te kampen met een snelheidsprobleem. Het verkeer rijdt te hard over de doorgaande weg (D930) door het stadje. De maximumsnelheid is er 30 km/u en daarom kon het stadje geen gebruik maken van flitspalen. Want zo is het Franse beleid.

Omdat de hoofdweg door de stad een belangrijke aanvoerroute is voor vrachtwagens naar het nabijgelegen windmolenpark, konden bovendien geen verkeersdrempels of andere snelheidsremmers worden aangelegd. Het gevolg was dat de snelheidslimiet van 30 km/u regelmatig werd overschreden. Gefrustreerd door de situatie besloten de inwoners van het stadje ‘buiten de box’ te denken voor een oplossing.

Schrapt Triumph ‘Street’ uit het assortiment?

We verhogen de snelheid!

Die oplossing bestond erin de maximumsnelheid te verhogen tot 50 km/u, waardoor het gebruik van flitspalen mogelijk werd. Veel verkeersdeelnemers reden toch al sneller dan 50 km/u, zodat de verhoging van de limiet met 20 km/u in dat opzicht geen probleem vormde. Door de verhoging van de snelheidslimiet en de invoering van flitspalen als gevolg daarvan wordt de snelheidslimiet nu beter gehandhaafd dan met de limiet van 30 km/u het geval was. De inwoners van het stadje voelen zich veiliger dan voorheen met de limiet van 50 km/u.

De situatie van La Chapelle-sous-Geberoy toont aan dat centrale overheden in grote steden – en zelfs lokale overheden die gemakkelijk op afstand kunnen worden gezet van de meest afgelegen plaatsen – de behoeften en eisen van het buitengebied niet begrijpen. Mogelijk kan de overheid ze zelfs niet begrijpen, want in een tijd waarin bestuur wordt gestuurd door data, worden anomalieën vergeten, genegeerd en over het hoofd gezien.

Ten tweede toont La Chapelle-sous-Geberoy aan dat er manieren bestaan om mensen die je vergeten, negeren en over het hoofd zien, te dwingen rekening met je te houden. In dit geval heeft het Franse stadje de mensen verteld dat ze sneller mogen rijden, zodat ze in werkelijkheid langzamer zijn gaan rijden.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen