donderdag 7 november 2024

Indian Challenger RR: eerste racer ooit met zijtassen van carbon?

Hoe cool is dit. Indian Motorcyle bouwt 29 Challengers RR, die gebruikt worden in King of the Baggers, om hun kampioenschap aldaar te vieren. Gebouwd volgens de 2022-racespecificaties door dezelfde S&S-handen die aan Tyler O’Hara’s #29 kampioenschapwinnende motorfiets hebben gesleuteld, is elke speciaal gebouwde Indian Challenger RR beschikbaar voor diehard circuitrijders en verzamelaars. De motor is met de hand gemaakt en getuned met dezelfde afstelling waarmee O’Hara zijn tweede King of the Baggers-kampioenschap won. Deze waanzinnige Indian is alleen beschikbaar in Australië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Japan, maar wij vinden ’m te gaaf om jullie niet laten zien.

Nieuwe Indian Sport Chief: hippe cruiser styling, sportief chassis

‘Oorspronkelijk was de gedachte om te gaan racen met baggers voor velen verbijsterend, en zelfs ronduit beledigend voor sommige wegracepuristen. Maar in slechts drie jaar heeft de King of the Baggers zich ontpopt als het populairste in de motorracerij, omdat deze motoren snel zijn geëvolueerd en we dachten dat het geweldig zou zijn om mensen de kans te geven om zo’n motor te bezitten.’

Enig lekker Amerikaans overdrijven zit er wel bij in deze uitspraak van Gary Gray, Vice President – Racing, Technology and Service voor Indian Motorcycle, maar hij heeft een punt want de races met de Baggers zijn nooit saai.

De Indian Challenger Race Replica bestaat – onder andere – uit de volgende onderdelen

  • S&S-2-in-1-race-uitlaat
  • 17-inch racevelgen
  • Dunlop-racebanden
  • Ohlins FGR250-vork
  • TTX Öhlins-achterschokdemper
  • S&S-kettingaandrijving conversie
  • zijtassen van carbon
  • verhoogd racezadel
  • Aero-koplamp
  • Aero-windscherm
  • S&S-belly pan
  • S&S-nokkenassen
  • 112 CID big bore cilinder/zuigerkit
  • S&S-luchtinlaatsysteem met 78mm-gasklep
  • CNC-cilinderkoppen
  • Hayes-achterremklauw, EBC-achterrotor, SBS-remblokken
  • Brembo M4-voorremklauwen, 330mm-schijven, SBS-pads
  • automatische S&S-kettingspanner
  • volledig instelbare ECM van Maxx
  • AIM DL2 datalogger/dashboard
  • Quickshifter
  • S&S-billet koppelingsdeksel
  • verstelbaar S&S stuur
  • race aangepaste S&S achterbrug

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen