maandag 28 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Indian Scout Rogue door Hardnine Choppers

Danny Schneider, de man achter Hardnine Choppers, onthulde zijn nieuwste custom build onlangs tijdens in Milaan naast de nieuwe 2023-modellen van Indian Motorcycle. Met zijn onderscheidende kleurenkeuze geïnspireerd op de King of the Baggers-racers van de fabriek, gestripte achterkant en voorzien van extra ‘performance parts’, was Danny’s Scout Rogue een opvallende toevoeging aan de Indian Scout-line-up op de stand.

Als voormalig FMX-ster en bekroonde vintage custom-builder heeft Danny Schneider een reputatie voor spannende, prestatiegerichte producties en is hij geen onbekende in het werken met Indian Motorcycle. In feite was de bouw die hij als zijn beste ooit beschouwt zijn Indian Scout uit 1931, de motor die zijn liefde voor Indian Motorcycle begon, een liefde die in beton werd gegoten met de lancering van de FTR, ‘sindsdien ben ik verslaafd’, zegt Danny.

‘Mijn idee toen ik de Scout Rogue voor het eerst zag, vond ik het eigenlijk heel leuk, was prestatieracen – dit is waar ik vandaan kom – ik wilde het echt maken om bij mijn harde rijstijl te passen en we hebben alles gedaan wat we kunnen met performance parts. We zijn begonnen met de Öhlins-voorvorken en Öhlins-achterschokbreker, vering is voor mij het belangrijkste vanuit mijn motorcrossachtergrond.’

Door de kroonplaten aan te passen om de Öhlins-voorvorken te kunnen monteren, is het stuur vervangen door een 22 mm hogere ProTaper-eenheid uitgerust met ProTaper-‘soft grip’ handvatten en is de minikuip van de Scout Rogue aangepast om de nieuwe stuurpositie te kunnen accomoderen. Het gestripte racegevoel wordt ook versterkt door miniatuur richtingaanwijzers en het laten vervallen van het voorspatbord.

De racelook en -specificaties worden doorgevoerd met speciale wielen van Roland Sands Design die het gebruik mogelijk maken van dubbele OEM-schijven, voorzien van dubbele Beringer-remklauwen die worden bediend door een Beringer-hoofdcilinder/hendel, waarbij Danny op maat gemaakte adapters en bevestigingen voor de wielen en het remsysteem maakt. Voor prestatiewinst tijdens het starten en schakelen, is de koppelingshendel – ook van Beringer – met een Dynojet quickshifter die zorgt voor het meest soepele schakelen en een eenmalige 2-in-1 uitlaat van Jekill en Hyde die de geluidsbeleving vergroot.

Facelift voor de 2023 Indian FTR’s én een 2023 Indian FTR 1200 Sport

‘Ik heb een aantal aangepaste accenten toegevoegd, zoals het gewicht van het koppelingsdeksel tot een minimum te beperken, maar nog steeds binnen de veiligheidsmarges, dit lichter te maken en het een meer een performance-look te geven. Ik heb ook bredere voetsteunen toegevoegd die bij mijn rijstijl passen. Maar kijk verder en je ziet het bladgoud dat is aangebracht op de iconische insignes op de motor en de tankdop, de gouden stiksels in het zadel die het geweldige  spuitwerk van Vince Customs aanvullen.’

‘Ik bouw nu zo’n 10 of 12 jaar motorfietsen. Maar ik stopte een tijdje omdat ik een beetje van de passie was kwijtgeraakt. Toen het om de Rogue ging, kwam het gewoon terug, het licht ging gewoon weer branden. Indian Motorcycle engineering is geweldig, ze denken verder dan andere merken. Als je iets moet doen, is het supersnel gedaan. Dit is waar ik voor ga.’

‘Nu is het gewoon een kwestie van de fiets instellen, de vering afstellen en een ritje maken. Rijden is voor mij alles. Het is absolute vrijheid.’

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen