13 C
Nederland
zaterdag 25 juni 2022

Indiase miljardair herhaalt plannen met BSA

Een van India’s topzakenmannen heeft herhaald dat hij plannen heeft met het iconische Britse motorfietsmerk BSA.

Anand Mahindra vertelde de Britse krant The Guardian dat hij hoopt dat de eerste motoren tegen het midden van volgend jaar van de productielijn rollen. De miljardair, voorzitter van de Mahindra Group, wil binnenkort met de bouw van een onderzoeksfaciliteit in Banbury beginnen. Daar moeten onderzoekers elektrische motorfietsen ontwikkelen, vertelde hij de Guardian. De nieuwe motorfabriek moet in de buurt van de oude BSA-fabriek in Small Heath komen te staan.

Verenigd Koninkrijk was leider

De eerste productie zal bestaan uit klassieke, benzinegestookte motorfietsen, maar tegen het einde van 2021 hoopt Mahindra dat er elektrische BSA motorfietsen op de weg komen. ‘Het Verenigd Koninkrijk was vanaf het begin de leider op het gebied van fietsen,’ vertelde Mahindra aan de krant. ‘Die herkomst is iets wat we echt willen behouden.’

Vorige week kondigde Mahindra & Mahindra aan dat het dochterbedrijf BSA Company Limited drie bedrijven heeft overgenomen van BSA Regal Group. Het is niet de eerste keer dat de miljardair, die zijn fortuin verdiende met het bouwen twee- en vierwielers, belooft BSA terug te brengen.

BSA keert in 2021 terug als elektrische motorfiets

Eerdere belofte

Al in oktober 2016 kocht Anand Mahindra BSA Company Limited. Op kerstdag in 2017 twitterde hij een foto van de kerstman op een BSA-motorfiets: ‘Het spijt ons dat je al die jaren je favoriete rit hebt gemist, Kerstman… We werken eraan om hem terug te krijgen… Een glanzend nieuwe, maar met al het karakter van je oude ros.’ De nieuwe motoren met traditionele motoren kosten tussen de € 5.500,- en € 11.000,-, meldt de Guardian.

Liever geen openbaar vervoer

Het bedrijf is op zijn hoede om na Brexit met invoertarieven om het hoofd geslagen te worden. Mahindra denk te kunnen profiteren van post-corona. Mensen gaan dan weer en masse reizen maar doen dat liever niet met het openbaar vervoer.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen