Introductie: 2016 Honda CBR500R en CB500F

Voor het weekend zat Tim in Sevilla om de nieuwe Honda 500’tjes te rijden. Ik sprak hem vanmorgenvroeg bij de koffieautomaat over de CB500F en CBR500R. Helemaal bijgekletst over het tweetal middenklassers, krijg je het gesprek ook even door van me. 

Dus vertel, wat is er allemaal vernieuwd?
Eerlijk? Op zich in basis niet veel, maar tegelijkertijd zijn beide motoren wel meer op scherp gezet. LED-verlichting rondom en dat merk je, want die koplamp geeft een serieuze bak licht! De CBR (in basis dezelfde machine) heeft zelfs twee van die units.

De styling is aardig opgefrist, de 500’s zien er wat meer volwassen uit. Het remhendel is nu verstelbaar en met een grotere benzinetank kom je weer wat verder.

En op technisch vlak?
De voorvork heeft nu verstelbare veervoorspanning gekregen en de complete vering is intern aangepast op het vlak van demping. Het is jammer dat die niet instelbaar is, omdat met name de achterkant flink terug wil komen, maar ik begrijp ook wel dat je voor een budgetmotor concessies moet doen en dan is dit echt zo verkeerd nog niet. Super comfortabel, maar zelfs op sportief vlak is er ook nog wel mee te werken.

Er is ook veel aandacht besteed aan de look & feel zoals ze zeggen. Zo is het schakelmechanisme aangepast en dat geeft een iets directer gevoel met de bak. Schakelt inderdaad prettig en vlot. 

Grootste pluspunt in mijn beleving is dat de in- en uitlaat zijn aangepast. Een verbeterde ademhaling zorgt voor een frissere gasreactie en een heerlijke rauwe huil uit de airbox, samen met een beduidend aanwezig uitlaatgeluid blijf je ‘m op toeren jagen om daarvan te genieten. Het ding klinkt echt gaaf namelijk.

Rijdt ook erg leuk. Het motorblok presteert op een heel vriendelijke manier erg sportief en het rijwielgedeelte houdt zich ook bij extreem stuurwerk alleszins netjes. Goed, de vering blijft een compromis en de remmen zijn ook geen radiale Brembo’s die je over de kop doen slaan, maar dat wil je op een fiets als deze ook niet. Als pakket is het een leuk geheel. 

Verschil tussen de CB500F en de CBR500R?
Ja tuurlijk, maar dat lees je straks wel in het blad. Ik ga weer aan de slag. Er moet getikt worden!

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?