Introductie: 2016 Yamaha MT-10

Verdraaid rustig op de redactie vanmorgen, maar Jarno van Osch had wel wat herrie te schoppen en praatte de aanwezigen bij over de Yamaha MT-10, waar hij voor het weekend mee aan de slag mocht in Spanje. Wat volgt is een greep uit de vragen die gesteld werden.

En, en, en… ziet hij er in het echt zo gaaf uit als je denkt?
Ook goedemorgen.

En ja, hoor. Hij heeft bad boy-looks, maar toch niet te overdreven. Zo druk als de MT-10 op foto’s lijkt… in het echt zijn de looks zeker niet onaardig! Trekt ook echt wel de aandacht, dat uiterlijk. Positief of negatief staan mensen er toch wel even bij stil. ‘Hee, dat is de MT-10’, gevolgd door ik vind ‘m lelijk of ik vind hem gaaf. Maar kijken doen ze toch.

Wat was je eerste indruk met rijden? Hooligan-fiets pur sang?
Nou, het is zeker wel wat. Absoluut geen slechte motor! Alleen al om dat übergeile blok. Superveel koppel en een heel goed middengebied. Je weet wel, gewoon in z’n tweede of derde versnelling rond blijven kachelen. Maar echt, tussen de 3.000 tot zo’n 8 à 9.000 toeren per minuut is het feest.

Bochtjes uit met een licht voorwieltje, geen probleem. Dat ‘ie het eindschot van de R1 niet heeft, zal weinigen echt iets kunnen schelen… wie rijdt dat nou op een naked? Bochtjes wil ‘ie!

Prijs was ook goed, toch? Heel behoorlijk waar voor je geld nog?
Zijn wat kleine dingetjes die je misschien óók zou willen op de MT-10, maar zeker wanneer je zo’n krachtbron krijgt voor dat soort munten, heb je inderdaad heel behoorlijk waar voor je geld. 

Oké, oké. Maar rijwielgedeelte horen we je niet over. Stuurt het?
Tegen de verwachting in, valt hij echt niet tegen. Je verwacht van powernakeds tegenwoordig superbike-performance met een recht stuur en comfortabele zithouding, maar dat is de MT-10 niet in mijn optiek. Zo flitsend is het allemaal niet, ondanks dat hij met een behoorlijk korte wielbasis in het korte werk toch echt wel aardig stuurt. 

Klinkt wat vaag allemaal. Er nog niet helemaal over uit?
Nee, nog niet helemaal. De vergelijking trekkend met concurrenten als de S1000R van BMW en KTM’s 1290 Super Duke… moet er voor gaan zitten. 

O, dus wij kunnen weer wachten op jouw conclusie?
Ja. Houd MOTO73 en MOTOR Magazine maar goed in de gaten. Ik kom er wel uit!

Foto’s: Yamaha

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?