Introductie: BMW S1000XR

Na de S1000RR en de S1000R is de S1000XR nu de derde telg in de viercilinder familie. Deze ‘Adventure Sport’, zoals BMW de machine pleegt te noemen, staat het verst af van z’n Superbike oervader. Van der Wal was in Spanje en maakte de eerste meters met de snelle vierpitter.

Zo, lekker getoerd?

Nou, het is wel toeren met haastige spoed aan boord van de XR. Op zich niet zo gek want veel van het DNA van de RR en de R vind je ook terug in deze ‘Adventure’ variant. Het blok komt rechtstreeks uit de S1000R, die was immers al teruggetuned tot 160 pk met het oog op straatgebruik. De XR heeft ook exact hetzelfde topvermogen en topkoppel als z’n naakte evenknie: 160 pk @ 11.000 tpm en 112 Nm @ 9.500 tpm. Ook het rijwielgedeelte kennen we, al heeft BMW wel het balhoofd en de swingarm aangepakt. Laatste werd een flink stuk langer om de stabiliteit te garanderen en de wheelieneiging een beetje te onderdrukken. Gezien het hogere zwaartepunt en lange veerwegen geen overbodige luxe.

En is dat gelukt…

Jazeker. De XR laat zich met veel precisie en opvallend vlot rondsturen. Kanttekening is wel dat wij reden op een machine uitgerust met Dynamic ESA, oftewel Dynamische demping. Hoe de standaard XR aanvoelt is moeilijk te zeggen, maar gebruiken we deze machine als ijkpunt, dan zit het wel snor. Om iets meer gevoel uit de voorkant te halen is het wel een aanrader de veervoorspanning achter (met een druk op de knop) wat te verhogen. De motor komt dan iets meer op z’n neus te staan en dat komt zuiverheid in sturen ten goede. Verder opvallend comfortabel…

BMW heeft de ergonomie weer voor elkaar?

Zeker wel. De knoppenwinkel werkt heel intuïtief en de combinatie zitpositie /windbescherming is er ook een om door een ringetje te halen. Het ruitje kan je met de hand naar boven en beneden schuiven in twee standen. Prima. 

Nog mindere zaken?

Ja, de motortrillingen vielen me toch bar tegen. Eigenlijk trilt de vierpitter wel over de hele linie. Toch een vervelende eigenschap voor een motor waar je liefst forse afstanden mee aflegt. Jammer, want verder is het blok een parel, met een mooie progressieve krachtsopbouw en een zeer serieuze eindspurt vanaf zo’n 9.000 tpm. Goed, verder blijft het aangrijpingspunt van de rem vrij bijterig, dat is echt een BMW-kwaaltje aan het worden. 

Moraal van net verhaal?

Met deze XR probeert BMW duidelijk te mikken op een sportief publiek, de ex-superbike rijder in spé zegmaar. En daarin slaagt het merk prima. Wat dat betreft neemt de XR duidelijk plaats naast de Multistrada, die andere 160 pk sterke allrounder met superbike-genen. Laatste is met bijna 20.000 mille voor de instapper wel een tikje duurder dan de 17.950,- euro kostende S1000XR.  Ga je echter shoppen in de schier onuitputtelijke BMW accessoire-bron, is dat gat snel gedicht.

Randy’s gehele testverslag lees je binnenkort in de nieuwe MOTO73 en later in MOTOR Magazine.

 

[justified_image_grid ids=22055,21903,22056,22057,22058,22059,22060,22061,22062,22063,22064,22065,22066,22067,22068,22069,22070]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.