Introductie > Bridgestone Battlax Hypersport S20

De S in de nieuwe Bridgestone S20 staat voor Sport maar had net zo goed kunnen staan voor Spagaat; een band die op straat goed moet ‘plakken’, duizenden kilometers mee moet gaan en op het circuit niet terug mag deinzen. Op Portimão maken we opnieuw kennis. Opnieuw inderdaad, want de Bridgestone S20’s zijn als eerste montage toegepast op de nieuwe Suzuki GSX-R1000 en Honda CBR1000RR Fireblade. Toch zal het volgens de mensen van Bridgestone nu wel weer een echte eerste kennismaking zijn omdat de S20’s die als eerste montage op de Honda en Suzuki liggen, anders zijn dan de S20’s die we hier gaan testen.

Aanpassingen zijn er letterlijk en figuurlijk op alle vlakken van de band doorgevoerd. Het rubbermengsel is aangepast met meer Silica, wat vooral voor een snellere opwarming moet zorgen en daarmee gelijk een betere prestatie in de regen moet verzorgen. Maar ook de verdeling van de drie compoundzones (3LC) is naar nieuwe inzichten ingedeeld. Aan de voorzijde is het duurzame, hardere compound op het middenvlak smaller geworden zodat je eerder de ‘gripvolle’ schouders bereikt, terwijl aan de achterzijde juist een breder vlak in de duurzame rubbermix is uitgevoerd en je pas later op maximale grip wordt getrakteerd. Daarbij is er aan het karkas en de stalen O?-gordel gewerkt zodat het contactvlak dat de band met de weg maakt zowel aan de voor-als achterzijde onder alle omstandigheden groter is. En meer rubber aan de grond is meer grip, zo simpel kan het zijn.

In alle sessies is de band geen millimeter van zijn lijn geweken, die je erg gemakkelijk bepaalt en behoudt. Bij het aanremmen is de stabiliteit grandioos. Dit geldt zowel voor de voorband als hij onder een supersportmachine ligt maar ook als hij onder een ‘iets’ zwaardere superbike is gemonteerd. Indrukwekkend. De stap naar zo’n bullige duizend maakt de S20 uiteindelijk toch wat lastiger. Als het volle potentieel onder hellingshoek wordt ingezet dan bereik je het einde van de grip van de S20 wel degelijk. Is niet raar want zelfs de banden in het WK Superbike kunnen niet onder alle omstandigheden al het vermogen aan de grond krijgen maar ze houden het wel wat langer bij.

De volgende dag op straat maken we een ronde van zo’n honderd kilometer en ook nu stellen de banden niet teleur. De banden voelen koud al goed aan en ondanks de stevige pas die we als groep hanteren, is er ruimschoots voldoende ‘plak’ aanwezig en laten de banden zich eenvoudig op koers zetten. Over het geheel gezien prima prestaties.

De Bridgestone Battlax Hypersport S20 is een heel veelzijdige band waarmee je op de openbare weg perfect uit de voeten kunt terwijl ze op het circuit echt een lekker partijtje mee blazen. Ideaal voor de sportieve rijder die af en toe het circuit eens opzoekt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.