Introductie: KTM Adventure-modellen

Voor 2015 staan er maar liefst vier Adventures in de showroom van de KTM-dealers. De 1190 Adventure en diens R-broertje worden bijgestaan door de nieuwe 1050 Adventure en het topmodel van deze avontuurlijke range, de 1290 Super Adventure. Is het daadwerkelijk een welkome aanvulling of kunnen we hier spreken van ‘overkill’?

Jarno, leg eens uit. Hoe moeten we deze twee nieuwe modellen zien?
‘Nou, allereerst de 1290 Super Adventure. Dat is eigenlijk het vlaggenschip van deze Adventure-reeks en dat is aan alles ook eigenlijk te zien. Zo heeft ie het sterkste blok (regelrecht uit de 1290 Super Duke, zij het wat aangepast op allroad-gebruik), heel veel elektronica en de nodige luxe aan boord. De 1050 is dan juist weer de instapper van het geheel. Geknepen twin, minder elektronica, niet instelbare vering en dus veel meer ‘basic’. Geen toeters en bellen, gewoon een dikke allroad die ook nog eens geschikt is voor het A2-rijbewijs.’

A2? Maar zo’n 1050 Adventure levert toch veel te veel vermogen?
‘Dat is juist de truc die KTM heel slim heeft uitgevoerd. De 1050 heeft namelijk precies 95 pk, oftewel 70 kilowatt. De regelgeving is dat je een motor mag terugvoeren naar een A2-motor tot twee keer het toegestane vermogen van 35 kW. Deze Adventure valt daar precies in. Eigenlijk best vreemd, want zodoende heb je nog altijd een flinke motor onder je, gezien het maximale koppel van 107 newtonmeter. Kan nooit de bedoeling zijn geweest van de politiek, aangezien dit rijbewijs juist ingevoerd is om ervaring op te doen om op minder krachtige motoren. De 1050 Adventure bewijst het tegendeel. Hoewel we de 95 pk sterke versie hebben gereden, kan ik me voorstellen dat je nog altijd een behoorlijk krachtige motor hebt als ie nog wat meer geknepen wordt. De koppel in lage toeren zorgt daar voor.’

Merk je veel verschil tussen de basis en het vlaggenschip?
‘Ze delen heel veel eigenschappen, maar door alle toevoegingen is er wel degelijk een groot verschil te merken. Dat zit ‘m overigens meer in luxe en de extra pepers in het blok. De 1050 is namelijk al een scherp pakket, een meer dan prima stuurfiets. Na twee dagen rijden was ik nog aan het twijfelen wat mijn voorkeur had, als je de kwaliteit combineert met de prijs.’

Hoeveel onderscheid wordt er gemaakt op het gebied van de euro’s?
‘De Super Adventure is gelijk de duurste KTM op het menu, met € 20.900,-. Daarmee komt ie zelfs boven zijn grootste concurrent te staan, de BMW R1200GS Adventure met € 19.250,-. Tuurlijk, de Duitser heeft nog enkele opties nodig om op gelijke hoogte te staan met de Super Adventure, maar het is toch gelijk een behoorlijke som geld om neer te leggen. De 1050 Adventure gaat voor € 14.690.- bij de dealer weg. Is daarmee zo’n drieduizend euro goedkoper dan de 1190 en heeft daarmee een reële prijs meegekregen. Dat kan weleens voor de nodige verkopen gaan zorgen.’  

De testen met de KTM 1050 Adventure en 1290 Super Adventure zijn te lezen in MOTO73 editie 4 en MOTOR Magazine editie 2. Beide bladen liggen binnenkort in de winkel!

Foto: KTM

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?