Getest: KTM RC390 Cupracer

Ik kan niet ontkennen dat ook deze papa stiekem de racekriebels krijgt na het eerste rondje om de kersverse cupracer, speciaal door KTM ingevlogen om ons er aan te laten proeven. Eén blik op de RC en je ziet jezelf onherroepelijk verwikkeld in een hels slipstreamgevecht met nog dertig andere ‘gelijkgestemden’. Zonder twijfel een ideale kweekvijver voor het oppoetsen van je raceskills en het tot in de puntjes perfectioneren van absolute basisbehoeften in de racerij: eerder op het gas, later in de remmen. Maar goed, zo ver zijn we nog niet, eerst eens even kijken wat voor vlees we hier precies in de racekuip hebben.

Het idee is om de kosten zo laag mogelijk te houden. Natuurlijk zijn er wel enkele aanpassingen doorgevoerd om de straat-RC race-proof te maken. Zo zijn zaken als verlichting, spiegels, kentekenhouder en duovoetsteunen preventief geruimd. Alleen maar ballast. Om de racekwaliteiten van de RC verder te versterken, zijn de veerelementen vervangen door volledig instelbaar WP-materiaal en heeft het standaard uitlaatsysteem plaatsgemaakt voor een titanium racedemper van Akrapovic. Qua prestaties blijft de cupracer dicht bij het origineel. De vierkleps eenpitter is goed voor 38 pk bij 9.000 toeren per minuut. Geen enorme bak met vermogen, maar in combinatie met 136 rijklare kilogrammen (minimum gewicht) moet dat genoeg zijn om de vaart er aardig in te houden. Betrouwbaarheid vond KTM belangrijker dan het lospeuteren van een paar pk’s extra, met een groter risico op interne schade gedurende het seizoen. Voor close-racing maakt het toch niets uit. 

Verder zien we naast het bubble-raceruitje, de GRP-monoseat en de in hoogte en lengte verstelbare rem-schakelset vooral zaken die de schade bij een eventuele crash moeten minimaliseren, zoals valblokken op de wielas en opklapbare rem- en koppelingshendels.

Dat de RC uit het juiste race-hout is gesneden, blijkt tijdens de rijsessie op Assen. Daar toont de RC zich een absolute meester in laat remmen en hard insturen. Dat is natuurlijk ook de crux van deze cup: de vaart er zo veel mogelijk inhouden. Actief schakelen in de zesbak is daarbij een voorwaarde. Je bent ook gedurende bochtenwerk door de vrij kleine ‘powerband’ namelijk aardig druk met schakelen. Met al dat geschakel is het best fijn dat het (standaard) dashboardje is uitgerust met  versnellingsindicator, want de praktijk leert dat je vrij snel de begrenzer binnenfietst. De motorische hotspot zit zo tussen de 5.000 en 10.000 toeren.

Qua sturen is de RC390 gezegend met een ronduit verslavende funfactor. Vingervlugheid slaat de klok, met dank natuurlijk aan het lage gewicht en de hoge kwaliteit van de veerelementen. Het standaardspul uit India, waarbij alleen de veervoorspanning achter instelbaar is, is vervangen door volledig af te regelen WP-veerwerk, tot high- en lowspeed compressie achter aan toe. 

Hoewel de racer wordt afgeleverd met een verenpakket samengesteld voor een rijder van circa 65 kilo kun je opteren voor een lichtere of zwaardere veer, zowel voor als achter. Bij ondergetekende had de achterschokbreker de neiging onder acceleratie wat te ver in te veren, waardoor de RC aan pure grip inboette, maar dat lag dus voor een deel aan de 75 kilogram (plus een beetje) van de rijder in kwestie in combinatie met een te lichte veer. De RC stuurt zeer precies en blijft ook in snelle knikken als Meeuwenmeer en Ramshoek (vol in zes, ook wel eens leuk) geruststellend stabiel. Ook de radiaal gemonteerde Bybre-voorrem – met extra spacers bij het ophangpunt om aan te sluiten op de grotere 320-millimeter-schijf – lijkt prima toegesneden op toekomstige inhaalacties. Mocht het echt té close worden, dan is je remhendel trouwens afgedekt met een beschermbeugel. Scheelt een salto mortale. Kleine moeite, groot plezier.

En ‘groot plezier’ is het, aan boord van deze cupracer. Leuk extraatje is dat de KTM RC390-Cup niet alleen toegankelijk is voor jong racetalent, want ook oudere jongeren mogen zich melden, aangezien er – op de ‘vanaf-leeftijd’ van twaalf jaar na – geen sprake is van een leeftijdslimiet. Wat zou je ervan weerhouden om met een paar maten een seizoentje mee te prikken? De financiën? Die lijken geen onoverkomelijke drempel te vormen. De aanschaf van de cupracer kost je € 6.999,- exclusief btw, maar dan is hij wel volledig jouw eigendom. Nevenkosten als banden (de slijtage is zeer gering) en kuipwerk zijn er natuurlijk, maar die zaken biedt de organisatie tegen gereduceerd tarief aan. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?