Introductie: KTM RC125

De eerste meters op de RC125 maken een ding duidelijk: de nieuwste KTM is absoluut ‘Ready to race’. Liefhebbers van slipstreamgevechten hebben een nieuwe lieveling. In Oostenrijk testte Ad van de Wiel de nieuwkomer op de openbare weg en het circuit. Eenmaal terug was hij een beetje verliefd.

Is er echt iets moois tussen jullie opgebloeid?

KTM heeft de doelgroep helder op het netvlies staan; de RC125 moet nieuwe jonge motorrijders aanspreken. Motor rijden moet weer hip worden en daarin moet deze sexy nieuwkomer een belangrijke rol spelen. Helaas val ik door mijn leeftijd buiten de doelgroep, maar toch ben ik dol op de RC125. Dit is geen motorfiets, dit is een toverdrank die eeuwige jeugd geeft. Motor rijden wordt weer buiten spelen, de openbare weg een speelterrein. Heerlijk.

 

Dat klinkt als voer voor opgetrokken wenkbrauwen; buiten spelen gaat volgens de publieke opinie niet echt lekker samen met het dagelijks verkeer.

De RC125 heeft 15 pk en alleen na een uiterste inspanning staat er maximaal 130 km/h op de teller. Het gaat dus allemaal niet zo hard. Bovendien kan het rijwielgedeelte alle krachten moeiteloos aan. De RC390 die over een maandje in de winkel staat heeft hetzelfde frame als de 125. Bovendien heeft de machine standaard ABS. Het valt dus wel mee met de gevaren.

 

De motor ziet er anders wel uit alsof hij goed is voor 300 km/h.

KTM heeft er alles aan gedaan om de RC125 een sportief uiterlijk mee te geven. Met hun Moto3-motoren hebben ze een geweldige inspiratiebron is huis. Denk de koplampen van de RC125 weg en je hebt de gulzige luchthapper die we uit het GP-circus kennen. De scherpe lijnen kennen we van de RC8, maar de nieuwkomer blinkt uit in originele oplossingen. Bekijk bijvoorbeeld het kuipruitje eens dat de hele voorkant bedekt. De RC lijkt een eenzitter, maar een passagier zit best comfortabel op het duozadel.

 

Met de looks zit het dus goed, maar hoe rijdt het?

De RC125 is perfect in balans. Dit soort lichte (135 kilo droog) en kleine beginnersfietsjes willen nog wel eens te makkelijk insturen, maar deze sportieveling doet alles voorspelbaar en goed. De niet instelbare vering is duidelijk op comfort gericht, maar desondanks kun je tot op ‘hoge’ snelheid fijn sturen met de machine. De remmen kwijten zich bovendien goed van hun taak. De RC125 verrast met een prima zithouding, zelfs bonestaken van 190+ cm vinden comfortabel een plek.

 

Bekijk je de RC125 echt alleen door een roze bril, of valt er werkelijk niets te zeuren?

Als ik al kritiek heb, dan is het op detailniveau. De motorfiets heeft waardeloze spiegels en de zijstandaard kan beter. Er is wel een stevig pijnpuntje: de prijs. Met € 5035 lost KTM de Yamaha YZF-R 125 af als de duurste motorfiets in deze klasse. Al heeft de Japanner geen ABS. Zeuren over de RC125 doe ik niet, wel over de Nederlandse wetgeving waardoor we deze 125 waarschijnlijk veel te weinig tegen gaan komen.

[justified_image_grid ids=20533,20534,20535,20536,20537,20538,20539,20540]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?