Introductie: Yamaha YZF-R3

Het wordt steeds gezelliger in de wereld van de beperkte rijbewijzen. Zeker op sportief gebied is de keuze groter dan ooit. Dit komt mede door de nieuwe Yamaha YZF-R3, een ‘supersport’ met 42 pk en een verkoopprijs van €5999. Eddie de Vries ging voor MOTO73 en MOTOR Magazine naar Spanje om op de nieuwe YZF te rijden. Alle reden voor een belletje:

Eddie, vertel: hoe supersport is de nieuwe R3?
Net zoals z’n concurrenten, de Kawasaki Ninja 300 en de KTM RC390, dat zijn. De R3 biedt sportieve uitdaging maar als je even goed naar het rijwielgedeelte kijkt dan weet je natuurlijk wel dat je niet met een volbloed racer te maken hebt. Heel logisch, en zeker ook niet verkeerd.

Niet verkeerd?
Nee, zeker niet. Zonder al teveel te verklappen kan ik wel vertellen dat we met de R3 een heel fijne extra keuze in dit segment hebben. Daarin is het motorblok in mijn ogen een extra vermelding waard, want het is heerlijk hoe de twin gretig op toeren komt terwijl -ie z’n vermogen maar op blijft bouwen. Het echte topvermogen ligt hoog en dat geeft je het echte racegevoel. Onderin is de tweecilinder trouwens opvallend soepel en reageert -ie heel mooi op het gas.

En de zwakke punten?
Tja, een motorfiets die nog geen €6000 kost heeft natuurlijk zwakke punten. Of beter gezegd: mindere punten, die heel verklaarbaar zijn en bovendien ook bij de concurrenten hetzelfde zijn. Qua rijwielgedeelte is bijvoorbeeld slechts de schokbreker instelbaar en dan nog alleen qua veervoorspanning. Een stelschroef voor de uitgaande demping aan de achterzijde zou in mijn ogen al heel nuttig zijn. Anderzijds kun je jezelf afvragen waar dit over gaat. Het is een budgetmodel voor de beginnende rijder, maar door de YZF-benaming ben je geneigd wat hogere verwachtingen te hebben. Dat is eigenlijk niet terecht.

Je eindoordeel?
Die lees je binnenkort in MOTO73, maar laat ik zeggen dat de R3 simpelweg een goede indruk heeft achtergelaten. Ik heb er zelfs nog twee sessies mee op Circuit Calafat gereden en de lol die ik me daar toch had! En dan te bedenken dat ik vorige week nog twee dagen op het circuit zat met de allernieuwste 200+pk-superbikes voor een vergelijkingstest. Je zou dan denken dat een R3 saai, langzaam en niet uitdagend is, maar dan heb je het mis. Geweldig eigenlijk, voor zo weinig geld. Wat dat betreft heeft de A2-rijder het zo slecht nog niet, en dat is het goede nieuws in deze tijd vol restricties en verplichtingen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?